Boeing 787 Dreamliner: už letos možná poletí

Michal Polák  |  Technika
S tímto obrázkem Boeing v roce 2005 oznámil finální vnější podobu Dreamlineru

Ambiciózní projekt Boeing 787 Dreamliner má zpoždění, ale tak to už u vývoje letadel bývá. Přečtěte si o jeho historii, vlastnostech a konkurenci.

První zkušební vzlet uskutečnil Boeing 787 Dreamliner už v roce 2009. Od té doby se však mnoho stalo a tak není od věci si projekt tohoto nového dopravního Boeingu připomenout ve světle současné situace na leteckém trhu. Představíme si také jeho aktuální a především budoucí konkurenty.

Tip: V tomto článku najdete jen několik fotografií Dreamlineru. Celých padesát snímků z výroby, pozemních testů a letových zkoušek si můžete prohlédnout v samostatné galerii.

Koho má nahradit

Boeing 787 je dopravní letoun určený pro střední a dlouhé tratě. V současné době ho výrobce nabízí ve dvou variantách, které se kromě počtu míst v kabině liší také rozměry.

Zatímco Boeing 787–8 s délkou 56,7 metru pojme až 250 cestujících, do 62,8 metru dlouhé verze 787–9 se jich vejde až 290. Přitom dolet v případě druhé varianty činí až 15 700 kilometrů, což je hodnota srovnatelná třeba s obřím Airbusem A380. Tomu však Boeing 787 nekonkuruje.

V nabídce Boeingu má novinka nahradit starší typy 757 a 767, které byly do provozu u aerolinek zařazovány již v první polovině osmdesátých let. To ale na Boeing není žádná rarita, vždyť tolik známý Boeing 747 „Jumbo“ uskutečnil svůj první let už v roce 1969 a modely 737, které jsou na našem nebi častější, ještě dva roky před tím.

Starší typy jsou samozřejmě průběžně modernizovány: výbavou, motory nebo avionikou. Nicméně jedno zůstávalo při starém – konstrukce.

Dreamliner ve firemních barvách Boeingu
Dreamliner ve firemních barvách Boeingu

Z kompozitních materiálů

Hlavní technickou novinkou týkající se konstrukce je použití kompozitních materiálů. Je sice pravdou, že se v letectví se nejedná o žádnou novinku, ale Boeing má z těchto materiálů konstrukci trupu i křídel.

Hlavní výhodou kompozitních materiálů je především jejich nízká hmotnost vzhledem k pevnosti a malým deformacím při namáhání. Nespornou výhodou je také vysoká mez únavy, což se o běžných kovových materiálech nedá říct; především po mnoha desetiletích provozu letounu.

Tato fotografie byla součástí zprávy, ve které se Boeing loni chlubil efektivitou Dreamlineru. Má by být o 20 procent úspornější než ostatní srovnatelné letouny na trhu
Tato fotografie byla součástí zprávy, ve které se Boeing loni chlubil efektivitou Dreamlineru. Má by být o 20 procent úspornější než ostatní srovnatelné letouny na trhu

Odhaduje se, že použitím kompozitů ve větším měřítku bylo ušetřeno kolem osmnácti tun suché hmotnosti letounu a to jde ruku v ruce se spotřebou. Podle informací od výrobce klesla o 20 procent oproti srovnatelným typům. Samozřejmě na tom nemají zásluhu jen kompozitní materiály, ale také aerodynamický tvar Dreamlineru a nové motory Genx nebo Rolls-Royce Trent 1000 o tahu 280, respektive 320 kN jednotlivě.

Boeing 787 Dreamliner při pojezdových zkouškách:

Proti armádě Airbusů

V minulých letech často zmiňovanou konkurencí byla dvojice letounů Airbus A300 a Airbus A310. Nicméně jejich výroba byla v roce 2007 ukončena po více než osmi stech vyrobených kusech. Je tedy jasné, že tyto dva letouny konkurencí nebudou, ale naznačují potenciál v dané kategorii.

Tam dnes spadá jiný typ letounu stejného výrobce: Airbus A330 určený taktéž na střední až dlouhé tratě. Tento letoun přitom začaly aerolinky zařazovat „teprve“ v první polovině devadesátých let. Jeho hlavní nevýhodou oproti Boeingu je především dolet na hranici 12 500 km, což sice není málo, ale na 787 Dreamliner to nestačí.

Simulátor Boeingu 787 určený pro trénink pilotů
Simulátor Boeingu 787 určený pro trénink pilotů

Těžkou konkurencí bude Airbus A350, u něhož je první let plánován na příští rok a oficiální představení na rok 2013. Bude tak ještě nějakou řádku let trvat, než se začne dodávat prvním zákazníkům.

Na rozdíl od Boeingu 787 je prezentován především jako letoun na dlouhé tratě. Tomu samozřejmě odpovídají poněkud větší rozměry A350 a také vyšší cena. Stejně jako Boeing 787 bude využívat řadu nových materiálů a technologií pro snížení provozních nákladů. Zajímavostí také je, že původně měl vzniknout na základě starších typů, nicméně efektivnost vyvíjeného Boeingu si v konkurenčním projektu vynutila řadu změn.

Testy na Islandu, zejména přistávání s bočním větrem:

S pasažéry možná už letos

Boeing 787 Dreamliner stále ještě nebyl zařazen u žádné aerolinky, za což však rozhodně nemůže nezájem. Celkem je totiž podle dostupných informací objednáno úctyhodných 835 letounů. V roce 2008 to přitom bylo už 910 objednávek, ale na ztrátě se podepsaly následné problémy ve světové ekonomice a v letecké dopravě. Přitom téměř dvě třetiny objednávek připadají na menší verzi 787–8.

Tip: Objednávky Dreamlineru sleduje na samostatné stránce Wikipedia

Zdržení ve vývoji letounu není v oblasti letectví ničím neobvyklým. V případě nového 787 Dreamlineru došlo na počátku letošního roku už k sedmému odložení dodávek k zákazníkům. Po problémech s motory Rolls-Royce se v listopadu minulého roku objevil na palubě požár, jehož příčiny se sice podařilo vyřešit, ale projevil se na časovém harmonogramu zkušebních letů.

Vůbec jako první by měly Boeing 787 do své flotily zařadit japonské aerolinky All Nippon Airways. Dohromady si objednaly 55 letounů, z toho desítku v prodloužené verzi 787–9. Původně měl Boeing s dodávaním objednaných kusů začít už v roce 2008. Největší objednávku na 74 letounů pak uskutečnila americká společnost International Lease Finance Corporation, která bude Dreamlinery pronajímat.

Při testech zátěže, která odpovídá 150 % nejtěžšího možného nákladu. Konce křídel se v takovém případě prohnou o 7,6 m
Při testech zátěže, která odpovídá 150 % nejtěžšího možného nákladu. Konce křídel se v takovém případě prohnou o 7,6 m

Boeing 787 Dreamliner má určitě dobře našlápnuto, zejména s přihlédnutím k enormně vysokému počtu zakázek. Konkurenci ale lehkou mít nebude, především v podobě mnoha typů evropského výrobce Airbus.

Základní technické údaje

Pokud se u jednotlivých variant liší, uvádíme hodnoty stylem Boeing 787–8 | Boeing 787–9

  • Délka letounu: 57 m | 62,8 m
  • Výška letounu: 17 m
  • Rozpětí letounu: 60 m
  • Maximální vzletová hmotnost: 228 t | 247 t
  • Maximální dolet: 15 200 km | 15 750 km
  • Praktický výškový dostup: 13 100 m
  • Počet pasažérů: 210–250 | 250–290

Na videu si můžete prohlédnout kokpit a kabinu pro cestující, samozřejmě stále jen u testovacího Dreamlineru:

Z galerie Boeingu jsme vybrali padesát nejlepších snímků letounu 787 Dreamliner. Můžete si je prohlédnout v samostatné galerii.

Nejčtenější