50 × Boeing 787 Dreamliner, obrázková galerie

26. 5. 2011  |  Marek Lutonský  |  Technika

Boeing ve své fotobance nabízí přibližně tři sta snímků Boeingu 787 Dreamliner. Další budou určitě brzo následovat, protože v současné sbírce až na výjimky úplně chybí interiér. Zato máme dostatek Dreamlinerů ve vzduchu, při výrobě a testech.

Je z čeho vybírat, horší ale je, co vynechat. Nakonec nám po několika výběrových kolech zbylo padesát nejlepších obrázků, ze kterých se nám nechtělo dál mazat. Do hlavního článku, který popisuje vznik a vlastnosti Boeingu 787, by se nám ale nevešly. Už jen načtení náhledů na stránce vám docela zatíží internetové připojení. Nakonec jsme tedy do článku dali jen menší výběr. Všechny fotografie, které jsme vybrali, najdete tady.

Pro pohodlné prohlížení doporučujeme klepnout na jeden náhled a pro zobrazení následujících použít klávesnici – tlačítka se šipkami doprava a doleva.

Boeing 787 Dreamliner: ve vzduchu

V roce 2004 byl Dreamliner známý ještě pod zkratkou 7E7 a jako první si ho objednala letecká společnost All Nippon Airways. Všimněte si, že na vizualizaci ještě chybí typické prvky letounu, bylo zkrátka ještě příliš brzo.
V roce 2004 byl Dreamliner známý ještě pod zkratkou 7E7 a jako první si ho objednala letecká společnost All Nippon Airways. Všimněte si, že na vizualizaci ještě chybí typické prvky letounu, bylo zkrátka ještě příliš brzo.
S tímto obrázkem Boeing v roce 2005 oznámil finální vnější podobu Dreamlineru.
S tímto obrázkem Boeing v roce 2005 oznámil finální vnější podobu Dreamlineru.
Švýcarská společnost PrivatAir si jeden Dreamliner objednala v roce 2006.
Švýcarská společnost PrivatAir si jeden Dreamliner objednala v roce 2006.
A takhle Dreamliner vypadá v barvách Continental Airlines. V roce 2007 si jich objednali pět.
A takhle Dreamliner vypadá v barvách Continental Airlines. V roce 2007 si jich objednali pět.
Myslíme si, že světlé barvy sluší Boeingu 787 víc než třeba tato šedo-stříbrná aerolinek Royal Jordanian.
Myslíme si, že světlé barvy sluší Boeingu 787 víc než třeba tato šedo-stříbrná aerolinek Royal Jordanian.
Dva Dreamlinery si objednal islandský Icelandair.
Dva Dreamlinery si objednal islandský Icelandair.
Boeing v červenci 2010 oznámil, že dokončil tzv. pevnou konfiguraci varianty 787–9. To znamená, že už hlavní systémy, jako je třeba konstrukce a pohon, jsou už definitivně jasné a neměnné.
Boeing v červenci 2010 oznámil, že dokončil tzv. pevnou konfiguraci varianty 787–9. To znamená, že už hlavní systémy, jako je třeba konstrukce a pohon, jsou už definitivně jasné a neměnné. První dodávky Dreamlineru 787–9 jsou plánovány na konec roku 2013. Ukázal při tom tento obrázek.
Touto fotografií Boeing v červnu 2010 oslavil tisíc letových hodin, samozřejmě zatím pouze testovacích. Na webu 787flighttest.com najdete další informace z testů Dreamlineru.
Touto fotografií Boeing v červnu 2010 oslavil tisíc letových hodin, samozřejmě zatím pouze testovacích. Na webu 787flighttest.com najdete další informace z testů Dreamlineru.
V říjnu 2010 se vydal na testovací let šestý vyrobený Boeing Dreamliner 787. Byl zároveň druhý s motory General Electric GEnx.
V říjnu 2010 se vydal na testovací let šestý vyrobený Boeing Dreamliner 787. Byl zároveň druhý s motory General Electric GEnx.

Boeing 787 Dreamliner: nad zemí

Tato fotografie byla součástí zprávy, ve které se Boeing loni chlubil efektivitou Dreamlineru. Má by být o 20 procent úspornější než ostatní srovnatelné letouny na trhu.
Tato fotografie byla součástí zprávy, ve které se Boeing loni chlubil efektivitou Dreamlineru. Má by být o 20 procent úspornější než ostatní srovnatelné letouny na trhu.
Vůbec první vyrobený Dreamliner při testech přistání za extrémních podmínek na Edwardsově letecké základně v Kalifornii.
Vůbec první vyrobený Dreamliner při testech přistání za extrémních podmínek na Edwardsově letecké základně v Kalifornii.
Tímto letem v lednu 2010 dosáhl Dreamliner na první úroveň k cestě k testům s plnou posádkou.
Tímto letem v lednu 2010 dosáhl Dreamliner na první úroveň k cestě k testům s plnou posádkou.
Přistání v Seattlu, na mateřském letišti Boeingu, po jednom z testovacích letů.
Přistání v Seattlu, na mateřském letišti Boeingu, po jednom z testovacích letů.

Boeing 787 Dreamliner: na zemi

V dubnu 2010 prošel Dreamliner testy na základně Eglin Air Force Base na Floridě. V klimatické komoře McKinley byl podroben různému teplotnímu namáhání. Později ještě ukážeme obrázek zevnitř.
V dubnu 2010 prošel Dreamliner testy na základně Eglin Air Force Base na Floridě. V klimatické komoře McKinley byl podroben různému teplotnímu namáhání. Později ještě ukážeme obrázek zevnitř.
Čekání na další test. První vyrobený Boeing 787 má právě čerstvý nátěr.
Čekání na další test. První vyrobený Boeing 787 má právě čerstvý nátěr.
Dreamliner v barvách prvního zákazníka All Nippon Airways při pojezdových zkouškách.
Dreamliner v barvách prvního zákazníka All Nippon Airways při pojezdových zkouškách.
Takhle vypadá letoun v propagačních barvách výrobce. Boeing snímek vydal se zprávou, ve které mimo jiné oznámil, že motory GEnx byly zaslány General Electric k drobným úpravám.
Takhle vypadá letoun v propagačních barvách výrobce. Boeing snímek vydal se zprávou, ve které mimo jiné oznámil, že motory GEnx byly zaslány General Electric k drobným úpravám.
A to jsou ony, motory General Electric GEnx při zkouškách.
A to jsou ony, motory General Electric GEnx při zkouškách.
Boeing představil Dreamliner zaměstnancům a partnerům 8. července 2007.
Boeing představil Dreamliner zaměstnancům a partnerům 8. července 2007.

Boeing 787 Dreamliner: v továrně a při testech

Montážní hala, ve které se Dreamlinery sestavují.
Montážní hala, ve které se Dreamlinery sestavují.
Pohled dovnitř, kdy se ještě všechno připravovalo.
Pohled dovnitř, kdy se ještě všechno připravovalo.
Jiná montážní hala v Everettu ve státě Washington a čtyři Dreamlinery na lince.
Jiná montážní hala v Everettu ve státě Washington a čtyři Dreamlinery na lince.
Stejné místo, stejný čas, jen jiný úhel.
Stejné místo, stejný čas, jen jiný úhel.
Při testech zátěže, která odpovídá 150 % nejtěžšího možného nákladu. Konce křídel se v takovém případě prohnou o 7,6 m.
Při testech zátěže, která odpovídá 150 % nejtěžšího možného nákladu. Konce křídel se v takovém případě prohnou o 7,6 m.
Zde zátěž odpovídá 105 % hmotnosti maximálního nákladu, křídla jsou prohnutá o 5,4 m.
Zde zátěž odpovídá 105 % hmotnosti maximálního nákladu, křídla jsou prohnutá o 5,4 m.
Další namáhání, další ohýbání a zkoumání.
Další namáhání, další ohýbání a zkoumání.
Po skončení destruktivních zkoušek křídel. Letoun musí vydržet 1,5 násobek maximální možné zátěže.
Po skončení destruktivních zkoušek křídel. Letoun musí vydržet 1,5 násobek maximální možné zátěže.
Oranžová konstrukce zkouší pevnost stabilizačních prvků na ocasu letounu.
Oranžová konstrukce zkouší pevnost stabilizačních prvků na ocasu letounu.
Na rozdíl od statických testů, které byly na předchozích fotografiích, se únavové zkoušky věnují opakovanému namáhání určitých částí letounu. Při testech musí vydržet až třikrát víc, než se vůbec čeká během celé doby služby.
Na rozdíl od statických testů, které byly na předchozích fotografiích, se únavové zkoušky věnují opakovanému namáhání určitých částí letounu. Při testech musí vydržet až třikrát víc, než se vůbec čeká během celé doby služby. Další informace o těchto zkouškách najdete na této stránce webu Boeingu.
Opět únavové zkoušky.
Opět únavové zkoušky.
Testování systémů pro zasouvání a vysouvání podvozku.
Testování systémů pro zasouvání a vysouvání podvozku.
Starý snímek z roku 2005, na kterém je vidět výroba nosu letounu z kompozitního materiálu.
Starý snímek z roku 2005, na kterém je vidět výroba nosu letounu z kompozitního materiálu.
V lednu 2005 se Boeing pochlubil také první částí trupu 787 Dreamlineru.
V lednu 2005 se Boeing pochlubil také první částí trupu 787 Dreamlineru.
První pohled dovnitř. Na druhé fotografii, kterou jsme ale nakonec vyřadili, bylo vidět, jak jsou jednotlivé podlahové desky popsané, aby bylo jasné, kam která patří.
První pohled dovnitř. Na druhé fotografii, kterou jsme ale nakonec vyřadili, bylo vidět, jak jsou jednotlivé podlahové desky popsané, aby bylo jasné, kam která patří.
Na začátku jsme psali o klimatické komoře McKinley a tady je fotografie zevnitř. Dreamliner v ní dostává zabrat v mrazu –43 a v horku +46 stupňů Celsia.
Na začátku jsme psali o klimatické komoře McKinley a tady je fotografie zevnitř. Dreamliner v ní dostává zabrat v mrazu –43 a v horku +46 stupňů Celsia.

Boeing 787 Dreamliner: dodávka součástek

V továrně Boeingu se letouny jen kompletují, dodavatelé posílají jednotlivé části. Zde to je přední segment trupu s označením 43 od Kawasaki Heavy Industries a další části.
V továrně Boeingu se letouny jen kompletují, dodavatelé posílají jednotlivé části. Zde to je přední segment trupu s označením 43 od Kawasaki Heavy Industries a další části.
Vykládání křídla Dreamlineru. Je kompletně vyrobené z kompozitních materiálů.
Vykládání křídla Dreamlineru. Je kompletně vyrobené z kompozitních materiálů.
Díly pro Dreamliner se dopravují v upraveném Boeingu 747–400 nazvaném Dreamlifter.
Díly pro Dreamliner se dopravují v upraveném Boeingu 747–400 nazvaném Dreamlifter.

Boeing 787 Dreamliner: v simulátoru a v kokpitu

Na nový letoun je třeba vyškolit piloty. Takhle z vnější strany vypadá nový simulátor pro Boeing 787 Dreamliner.
Na nový letoun je třeba vyškolit piloty. Takhle z vnější strany vypadá nový simulátor pro Boeing 787 Dreamliner.
A takhle vypadá zevnitř. Je to vlastně i první fotografie kokpitu. Pár dalších bude následovat, Boeing se ale zatím interiérem Dreamlineru příliš nechlubí.
A takhle vypadá zevnitř. Je to vlastně i první fotografie kokpitu. Pár dalších bude následovat, Boeing se ale zatím interiérem Dreamlineru příliš nechlubí.
Letos v dubnu začalo školení pilotů prvního zákazníka, japonských aerolinek All Nippon Airways.
Letos v dubnu začalo školení pilotů prvního zákazníka, japonských aerolinek All Nippon Airways.
Při testování pilotů v simulátoru.
Při testování pilotů v simulátoru.
Snímek montáže kokpitu letounu.
Snímek montáže kokpitu letounu.
Jediný snímek z pilotní kabiny skutečného letounu. Kromě velkoplošných monitorů jsou zajímavé i průhledové displeje, které si pilot může sklopit před sebe.
Jediný snímek z pilotní kabiny skutečného letounu. Kromě velkoplošných monitorů jsou zajímavé i průhledové displeje, které si pilot může sklopit před sebe. Oprava: Dívám se pozorněji a vidím, že nejde o fotografii, ale o počítačovou vizualizaci. Škoda.

Boeing 787 Dreamliner: v interiéru

Jde-li o zavazadla skutečné velikosti, jsou odkládací prostory nad sedačkami Dreamlineru skutečně velkorysé.
Jde-li o zavazadla skutečné velikosti, jsou odkládací prostory nad sedačkami Dreamlineru skutečně velkorysé.
Tohle ještě není finální vzhled interiéru, díváme se dovnitř testovacího letounu.
Tohle ještě není finální vzhled interiéru, díváme se dovnitř testovacího letounu.
Takhle si Boeing – zatím jen na vizualizaci – představuje vstupní halu Dreamlineru.
Takhle si Boeing – zatím jen na vizualizaci – představuje vstupní halu Dreamlineru.
Ne, tohle určitě nebude ekonomická třída.
Ne, tohle určitě nebude ekonomická třída.
A tohle už vůbec ne. Do této kabiny se běžný cestující nejspíš vůbec nedostane.
A tohle už vůbec ne. Do této kabiny se běžný cestující nejspíš vůbec nedostane.
Z obrázku bez měřítka není úplně zřejmé, jak budou toalety velké, Boeing ale tvrdí, že jsou připravené i pro vozíčkáře.
Z obrázku bez měřítka není úplně zřejmé, jak budou toalety velké, Boeing ale tvrdí, že jsou připravené i pro vozíčkáře.

Nejčtenější