Auto na silnici i do vody

Martin Tůma  |  Technika
Aquada (Foto: Gibbs Technologies)

Představte si, že bydlíte v New Jersey a pracujete na Manhattanu. Tunely i mosty jsou ucpané a vy sníte o tom, jaké by to bylo skvělé, kdyby vaše auto umělo plavat. Pokud nemáte hluboko do kapsy, váš zhmotněný sen se jmenuje Aquada.

Jako téměř u každého podobného vynálezu, stojí i na počátku vývoje obojživelných vozidel armáda. Ať už to byl Wehrmacht nebo U.S. Army, musely obě strany vyřešit, jak při zničení mostů protivníkem překonat široké a hluboké řeky.

Například pro tanky se už vyplatilo most postavit, ale jak za řeku dostat průzkumnou jednotku? Odpovědí na německé straně bylo legendární obojživelné auto Schwimmwagen. Američané postavili podobné vozidlo – Ford GPA, zvaný Seep. Japonci nemohli zůstat pozadu, ale jejich model Su-Ki nepřekročil fázi prototypu. Avšak na všech zmíněných obojživelných vozech bylo poznat, že je to především člun posazený na kola. A někdy vybavený i pádly. Rusové s vývojem obojživelného vozu poněkud zaspali; až v padesátých letech minulého století, v rámci přípravy invaze do Západní Evropy, přišli s nepříliš úspěšným LuAZ – 967M.

Jdeme do civilu

Po válce přišla celá řada projektů obojživelných vozidel, ale jediný, který se dočkal sériové produkce, byl Amphicar od firmy Quandt Group z německého Lübecku. To bylo v roce 1966 a poté nastala dlouhá odmlka, vyplněná pouze projekty nadšenců. Až přišel na trh model Aquada od firmy Gibbs Technologies.

Aquada (Foto: Gibbs Technologies)
Aquada (Foto: Gibbs Technologies)

Aquada je podobně jako Amhpicar kabriolet, ale rozdíl ve výkonech je propastný. Na silnici vyvine maximální rychlost až 160km/h a na vodě dosáhne skoro 50km/h. To už je dost i pro pořádné vodní lyžování. Auto má netradičně tři sedadla v jedné řadě – řidič sedí uprostřed.

Ovšem to není to jediné, čím jsou auta od Gibbse unikátní. Aby kola nekladla při plavbě odpor vodě, sklopí se nahoru. Výsledkem je konfigurace vodního kluzáku s překvapivě dobrými hydrodynamickými vlastnostmi (především v porovnání s první generací obojživelníků). Dalším důležitým prvkem je vodní pohon. Místo klasického lodního šroubu je zde použita vodní tryska, která při plavbě dokáže vůz pohánět s vyšší efektivitou.

A co to zase zkusit u armády?

Aquada je pěkná, ale poněkud drahá hračka. A trh pro podobná vozidla není příliš široký. Proto bylo jenom logické, že se u Gibbsu rozhodli použít svoje patenty pro konstrukci vozidla, které by našlo svoje uplatnění i v armádě. Přestože se škrtá i tam, tak přece jen prodejní možnosti armádě jsou mnohem větší, než ve sféře civilní. Právě obojživelné operace jsou jedním z klíčových prvků strategie americké armády. Proto vznikla vojenská verze pětimístného jeepu Humdinga. A tím vývoj nekončí – dále je tu nákladní Phibian, ale tím se dostáváme opět na začátek, protože je to v podstatě člun na kolech.

A pro opravdové nadšence má Gibbs model Quadski, terénní čtyřkolku a vodní skútr v jednom:

Tip: Technické popisy klíčových prvků vozu Aquada ve formátu PDF.

Nejčtenější