Astronomické aplikace pro iPhone, iPad a Android

Petr Kubala  |  Vesmír

Vybrali jsme nejlepší astronomické aplikace pro chytrá mobilní zařízení s operačními systémy iOS (iPhone, iPad) a Android.

Pro milovníky astronomie byla vytvořena celá řada aplikací určených pro mobilní telefony či tablety s operačním systémem iOS a pro mobilní zařízení na platformě Android. Z dlouhého výčtu jsme vybrali ty, které podle našeho názoru stojí za to.

APOD Viewer

Známé Snímky dne od NASA (APOD) si můžete za drobný poplatek necelých 3 dolarů vychutnat také na svém iPhonu. Pokud se vám to zdá příliš, níže naleznete další aplikaci přímo od NASA, která je zdarma. Pro majitele Androidu je aplikace APOD Viewer zdarma.

Určeno pro: iPhone, Android

ESO TOP 100

Už nějaký ten pátek je i Česká republika členem Evropské jižní observatoře, která má své dalekohledy v Chile. Zejména observatoř na Cerro Paranal je vnímána jako továrna na vědu. Stáhněte si ty nejlepší snímky vesmíru „made in Europe“ do svého iPhonu.

Cassini

Jedny z nejkrásnějších snímků přináší sonda Cassini, která od roku 2004 zkoumá Saturn a jeho měsíce. Snímky od krále prstenců můžete mít i ve svém mobilu.

Cassini

Hubblesite, Hubble space teleskope

Přehled aplikací, které přináší úchvatné snímky z vesmíru bez zmínky o Hubblovu dalekohledu? Nad tím snad ani nelze uvažovat. Aplikace existují hned dvě – pro iPhone i Android.

Určeno pro: iPhone, Android

Mars Atlas, Mars Globe

Hned dvě aplikace vás zavedou na dobrodružnou cestu k rudé planetě Mars.

Určeno pro: iPhone (Mars Atlas), iPhone (Mars Globe)

Mercury Atlas

Na oběžné dráze Merkuru máme sondu Messenger. Snímky z oběžné dráhy první planety Sluneční soustavy si můžete vychutnat v interaktivním atlasu Merkuru. Aplikace je zpoplatněna částkou necelých 3 dolarů.

NASA v mobilu

Raketoplány už sice do vesmíru nelétají, ale NASA TV přesto nabízí spoustu netradičních zážitků od přenosů z oběžné dráhy (Mezinárodní kosmické stanice), přes starty ruských kosmických lodí, až po výstupy do kosmu apod. NASA TV je dostupná pro obě platformy.

Kromě NASA TV obsahuje aplikace také informace o plánovaných misích, pozici ISS na oběžné dráze, novinkách z NASA (formou Twittů), multimédia, APOD apod.

Určeno pro: iPhone, iPad a Android (podrobnosti a odkazy ke stažení na webu NASA)

NASA Images Archive

Archív obrázků z NASA obsahuje přes 60 000 položek rozdělených do pěti kategorií. Brouzdat tak můžete vzdáleným vesmírem, Sluneční soustavou, Zemí nebo historií NASA (snímky z kosmonautiky).

The Invisible Universe

Název aplikace je více než výstižný. Díky ní odhalíte pozorované objekty vesmíru v nejrůznějších částech spektra. Vřele doporučujeme!

3D Sun

Díky sondám STERO se můžeme na naší mateřskou hvězdu dívat ve 3D. Tato aplikace toho však umí daleko více. Můžete se třeba dozvědět o dění na Slunci a být tak včas informováni o možnosti vidět polární záři, a to i v době, kdy nemáte aplikaci spuštěnou.

3D Sun

Astrock

Takový malý orloj v mobilu. Za dva dolary.

Astrock

AstroGizmo

Mapa oblohy zobrazuje kromě souhvězdí i pozice planet, apod. Program je sice poměrně jednoduchý, ale za necelý dolar je dostupný i v češtině.

Crater Sice XL

Až příště půjdete se slečnou do kina na nějaký ten katastrofický film, můžete se pochlubit online výpočtem velikosti kráteru, který by vyhloubil případný kosmický vetřelec. Aplikace stojí necelý dolar.

Exoplanet

Výzkum planet mimo Sluneční soustavu hýbe současnou astronomií. Ve vašem mobilu by proto neměla chybět tato fantastická aplikace, obsahující katalog objevených exoplanet, simulaci jejich drah a další údaje.

Exoplanet

Kepler

Autor Exoplanet připravil také aplikaci, která se věnuje pouze exoplanetám a kandidátům, které objevil kosmický dalekohled Kepler. V tomto případě však vytáhnete z účtu 3 dolary. Aplikace obsahuje simulace oběžných drah, základní parametry objevených exoplanet apod.

Google Sky Map

Google má na internetu kromě map Země i mapu oblohy. Díky aplikacím od Google můžete mít mapu oblohy i ve svém mobilu.

Messier List

Messierův katalog obsahuje nejznámější galaxie, mlhoviny a hvězdokupy. V mobilu můžete mít nejen jejich popisy a pozice, ale i fotografie.

Mobile observatory

Mobilní observatoř není pro tuto aplikaci rozhodně přehnaný název. Za pár korun můžete mít aplikaci s informacemi o výše zmíněném Messierově katalogu, přehled zatmění Slunce a Měsíce, informaci o východu a západu nebeských těles, rozsáhlý katalog hvězd, přehled úkazů na obloze, aktuální pozice planet atd. Je to vlastně taková hvězdářská ročenka v mobilu.

Stellarium

Mezi astronomy amatéry je velmi populární program Stellarium. Také v našich článcích občas používáme obrázky, které jsou vytvořené v tomto domácím planetáriu. Stellarium najdete rovněž jako aplikaci pro iPhone.

Určeno pro: iPhone

Tip: Na internetu je dokonce kompletní (nebo téměř kompletní) seznam astronomických aplikací pro iOS a Android. Stáhnout si ho můžete zdarma ve formátu pdf.