AR1339 – největší skvrna na Slunci za poslední roky

Petr Kubala  |  Vesmír

Ve čtvrtek večer našeho času zaznamenaly družice velkou sluneční erupci kategorie X 1.2. Společně s ní se ve fotosféře objevila největší sluneční skvrna za posledních 6 let.

Bouře kategorie X představují velké riziko nejen pro družice na oběžné dráze, ale také pro rozvody energetických sítí v polárních oblastech. Příjemným důsledkem jsou pak nádherné polární záře, které v poslední době lze v polárních oblastech pozorovat prakticky denně. Sprška z bouře, která vznikla v oblasti aktivního regionu 1339, však Zemi nezasáhla.

Další menší erupce kategorie M byla zaznamenána v sobotu 5. listopadu. Aktivní región 1335 bude představovat hrozbu pro Zemi i v dalších dnech. Pravděpodobnost erupce třídy M je až 70%, obří erupce kategorie X pak zahrozí s pravděpodobností 10%.

Slunce v pondělí 7. listopadu na snímku z družice SDO. Credit: NASA
Slunce v pondělí 7. listopadu na snímku z družice SDO. Credit: NASA

Krátce po první erupci se u okraje slunečního kotouče objevila skvrna s označením AR 1335, která je podle odhadů největší od roku 2005 a je vidět i pouhým okem (máme odzkoušeno). Zrak si ovšem musíte patřičně chránit, ideálně svářečským sklem nebo kvalitními brýlemi pro pozorování zatmění Slunce.

Skvrna by měla mít podle odhadů délku 80 000 km, šířku 40 000 km a naše Země by se do ní vešla 17×!

Sluneční skvrny jsou chladnějšími místy ve fotosféře. Jejich teplota se pohybuje kolem 4000 K, což je zhruba o 1800 K méně, než okolí.

Aktivní oblast 1339 na snímcích z družice SDO:

Podobné skvrny, které vidíme na Slunci, pozorují astronomové nepřímo také u ostatních hvězd. Existence hvězdné skvrny se projeví postupným poklesem jasnosti hvězdy, jak se k nám postupně natáčí polokoule s obří skvrnou. Díky pozorování hvězdných skvrn je možné určit dobu rotace vzdálené hvězdy. Nedávno se to povedlo například u hvězdy Kepler-17, u které byla zároveň objevena exoplaneta. Hvězda se okolo své osy otočí za necelých 12 dní, což je cca 2× rychleji než Slunce.

Aktuální snímky Slunce lze nalézt v přehledné podobě na http://www.exoplanety.cz/slunce-online/