Apple, Facebook, Google: boj o naše drahé životy

Karel Javůrek  |  Technika

Technologické firmy se předhánějí v nových produktech a myšlenkách, které změní svět. Novým zaklínadlem je „zdarma“ a cíl velí k zásahu co největšího počtu uživatelů. Ale proč?

V posledních letech jste si jistě všimli nárůstu nejrůznějších startupů. Tedy internetových společností (především), které se snaží přijít s novou a nejlépe revoluční myšlenkou. A velmi rychle se dostat do podvědomí co největšího počtu uživatelů.

U spousty z nich se vlastně ani neví, jaký bude fungující obchodní model a z čeho budou v počátku nebo i v budoucnu generovat zisky.

Zeptejte se ale potenciálního investora, který se zajímá o startupy a počítá tedy s velkou dávkou risku, jak dosáhnout úspěchu. Odpoví vám něco ve smyslu „Snažte se změnit svět“. Tento způsob myšlení je totiž zásadní. V celém tomto počínání jde o to, jak zasáhnout co největší počet lidí.

Když ani miliony nestačí

Na internetu jsou dnes více než dvě miliardy lidí. Jsou ve virtuálním prostoru, kde nehrají vzdálenosti mezi jednotlivými místy na Zemi žádnou roli. Abyste dříve dostali službu k zákazníkovi na druhé straně planety, potřebovali jste stovky hodin přesunů lidí, materiálů, se všemi dalšími komplikacemi a dodatečnými náklady.

V případě internetu ale stačí jediný klik, jediná sekunda. Vaši službu může okamžitě začít využívat zákazník z jiné části planety. Bez zdržování, bez nákladů a vlastně bez nutnosti lidského zásahu. Proto už také nestačí mít tisíce, statisíce či miliony uživatelů. Cílem jsou desítky milionů, spíše však stovky milionů lidí z celého světa. A zakladatelé internetových startupů a jejich investoři myslí na miliardy.

Nejnovější počty uživatelů jednotlivých služeb. Vnořená kolečka označují uživatele, kteří přistupují z mobilního telefonu. Zdroj: Jess3.com
Nejnovější počty uživatelů jednotlivých služeb. Vnořená kolečka označují uživatele, kteří ke službě přistupují z mobilního telefonu. Zdroj: Jess3.com

Na internetu to ale není nikterak nesplnitelná představa, vždyť nejúspěšnější služby dávno přesáhly hranici sta milionů uživatelů. Rekordní je v tomto případě samozřejmě sociální síť Facebook, která už atakuje hranici 700 milionů lidí. Stejné je to i případě Skypu, který se soustředí na internetovou telefonii a videohovory, ale začíná se rozšiřovat i v oblasti běžného volání na pevné linky a mobilní operátory.

V budoucnu bude vše probíhat přes internet. Současní operátoři se s velkou pravděpodobností stanou pouhými poskytovateli linek. Když se včas nedokážou přizpůsobit technologickému vývoji, postupně zahynou.

Odborné analýzy od vysloužilých lidí z oboru upozorňují na další internetovou bublinu a nerealistické nadhodnocení společností. Srovnávat však něco s minulostí je dnes už nemožné, svět je zcela jiný i oproti době před deseti lety. A mění se stále rychleji.

Každý člověk má peníze

Stále se ještě divíte obrovským hodnotám internetových společností, které přeci „nic nevyrábí“ a třeba jsou i po několika letech stále v červených číslech? Uvědomte si ale, v čem tkví kouzlo nové éry internetového, tedy spíše virtuálního byznysu.

Už víte, že jedním z hlavních cílů je zasáhnout co největší počet lidí a že na většině přednášek to uslyšíte především ve stylu „Musíte chtít změnit svět“ nebo nějak podobně filozoficky. Ve skutečnosti jde o to, že jedině takovou myšlenkou jste schopni dosáhnout obrovského počtu uživatelů.

Základem je pochopitelně služba zdarma, protože tím získáte i uživatele, kteří nechtějí za vaše služby platit. Pokud totiž máte skutečně velkou masu lidí, můžete ji využít k různorodým věcem, kde lze již peníze vydělat. Když máte stamiliony uživatelů, peníze z nich zkrátka získáte. A věřte, že obnos bude skutečně značný. Nemusí to být hned a nemusí se to ani týkat služby, kterou tito uživatelé používají.

Google, Amazon a eBay

Jako příklad se nabízí Google. Služba zdarma se stala standardem na poli vyhledávání a denně jí využívá možná několik stovek milionů lidí. Tím nejjednodušším způsobem, jak masu lidí proměnit v peníze, je reklama. Google proto vytvořil vlastní reklamní systém AdWords. Tvoří dnes největší část celkového zisku společnosti, který jde do miliard dolarů.

Nezapomínejme ani na marketingové věci, jako je značka. Co představí Google, okamžitě vyzkouší miliony uživatelů. Pokud se jedná o dobrou službu, lze ji snadno dostat opět do sféry stovek milionů uživatelů (Gmail, rozporuplný Orkut).

Dobrým příkladem je také Amazon. Byl založen v roce 1994 a soustředil se pouze na prodej tištěných knih. Postupně se stal největším prodejcem na internetu a vzhledem k obrovské návštěvnosti mohl zisk škálovat do obrovských rozměrů. Stačilo postupně rozšiřovat nabídku zboží. Začal vyrábět i vlastní a velmi úspěšné produkty (Kindle) a díky zkušenostem i dostatečným financím se vrhl i do světa cloudu. Vlastní platforma pro prodej elektronických knih se velmi rychle a snadno rozšířila.

Amazon je pro vás stále především internetové knihkupectví? Podívejte se na aktuální nabídku, kde jsou knihy jen jednou z mnoha částí
Amazon je pro vás stále především internetové knihkupectví? Tak se podívejte na jeho aktuální nabídku, kde jsou knihy jen jednou z mnoha částí

Klasický postup je vidět třeba i u aukčního portálu eBay: výdělek z každého uskutečněného prodeje. Akvizicí se v roce 2002 stala součástí eBay také platební služba Paypal. Díky obrovskému počtu uživatelů se tento platební systém velmi rychle rozšířil do celého světa a stal se vlastně standardem placení na internetu.

Na domácím písečku

Nezapomenu ani na náš český Seznam.cz. Jako mnoho dalších portálů ve světě (Yahoo) začal pouze informativní stránkou. Zvyšujícímu se počtu návštěvníků pak posléze dokázal snadno dodat a „prodat“ další služby, které postupem času vznikly. Přestože už byla na trhu silná konkurence. Seznam provozuje e-mailové, realitní, firemní, pracovní, novinové a další internetové služby.

Stejně jako Google i Seznam provozuje reklamní systém v rámci vyhledávání. Dle informací jen tento samotný Sklik zajistí Seznamu téměř dva miliony korun každý den, uskuteční totiž přibližně 900 tisíc prokliků a toto číslo stále stoupá. A je to pouze jedna služba z mnoha. Celkový obrat Seznamu byl za minulý rok 2,24 miliard korun.

Už vidíte, v čem tkví celé kouzlo? Jakmile máte velký počet uživatelů, můžete vydělat i velké peníze. Na to slyší každý podnikatel, a proto jsou investoři ochotni dávat za provozovatele služeb zdarma tak neuvěřitelné částky.

Třeba Microsoft nedávno koupil za osm miliard dolarů firmu Skype, která je jen minimálně výdělečná. Tento internetový telefonní operátor mu přinesl věno v podobě obrovské masy uživatelů. I když v současnosti není jasný obchodní model, který by zajistil obrovské zisky, lze to jistě změnit. Hlavně, že máme lidi.

Apple, Facebook, Google a ti další

Jde také samozřejmě o to, jak dokážete z uživatelů peníze dostat a kolik jich bude. Velmi chytrý tah udělal Apple při spuštění iTunes, když u každé registrace vyžaduje rovnou číslo platební karty. Tento zdánlivě banální tah může být jedním z důvodů, proč Apple třeba na Appstoru vydělává daleko více, než Google na Play Storu.

Více než 200 milionů lidí, kteří jsou u Applu zaregistrovaní se svou platební kartou, má totiž snadnou možnost cokoli rychle a bez dalšího vyplňování zaplatit. Z pohledu využitelné hodnoty je tato síť uživatelů Applu možná hodnotnější, než několikrát větší Facebook.

Google představil Wallet, elektronickou peněženku používanou prostřednictvím mobilních zařízení. Také v této oblasti ale budou chtít velcí technologičtí lídři získat svou část trhu, takže lze očekávat i služby od Applu, Microsoftu či Paypalu.

Apple vzhledem ke svým „kreditním“ uživatelům bude pravděpodobně úspěšnější než Google. Tomu sice pomáhá jeho platební systém Checkout (nerozšířená konkurence Paypalu), jenže Apple je již v jiné pozici. Ze své služby iTunes by mohl snadno udělat univerzální platební systém, který by byl pravděpodobně velmi rychle úspěšný a rozšířený.

Tip: přečtěte si článek Mobilní počítač: „Budete asimilováni, odpor je marný“

Potřebujete hodně lidí, opravdu hodně lidí

Pokud máte k dispozici spoustu uživatelů, můžete je různými způsoby využít k tomu, abyste vydělali. Internet nezná hranice ani omezení prostoru, zisky tak mohou být velmi rychlé a astronomické. Počet uživatelů internetu stoupá, takže tento trh bude stále perspektivnější.

Na druhou stranu startupů se rovněž rodí nepřeberné množství a žádný nový Facebook nebo Google se už velmi dlouho neobjevil.

Nejčtenější

Další weby Mladé fronty