Apophis proletěl kolem Země. Je větší a méně nebezpečný

Petr Kubala  |  Vesmír

Je větší ale méně nebezpečný. To jsou asi dvě nejdůležitější informace ze zatím poslední návštěvy nejslavnějšího balvanu ve Sluneční soustavě.

Ceres? Vesta? Kdepak! Titul nejslavnější planetky by nejspíše vyhrál Apophis. Tento balvan objevený teprve v roce 2004 se proslavil tím, že krátce po jeho odhalení existovala více než 2% šance, že nám v roce 2029 na povrchu Země vyhloubí nový a pěkný kráter.

Kdysi jsme v článku nechali Apophis v simulaci dopadnout na Prahu. Vzniklý kráter by měl hloubku přes 400 metrů a průměr 3,5 kilometrů. Apophis by sice nevyhladil lidské pokolení, ale způsobil by značné škody v širokém okolí.

Planetka Vesta. Zdroj: NASA/JPL-Caltech/UCAL/MPS/DLR/IDA, Wikimedia Commons

Na začátku ledna si to Apophis mašíroval kolem Země ve vzdálenosti kolem 14 milionů kilometrů, čehož samozřejmě astronomové patřičně využili. Na planetku se podíval největší současný kosmický dalekohled Herschel. Infračervené snímky z evropského dalekohledu byly pořízeny v různých vlnových délkách a ukázaly především dvě věci. Tou první je zpřesnění albeda. Zatímco předešlé odhady hovořily o hodnotě 0,33, Herschel dospěl k číslu 0,23. V praxi to znamená, že Apophis odráží 23% záření, které dostává od Slunce. Je tedy tmavší, než se původně čekalo.

Další zprávou je zpřesnění odhadu velikosti Apophisu. Dosud uváděly encyklopedie a databáze údaj 270 ± 60 metrů v průměru. Nyní by měly své údaje přepsat na 325 ± 15 metrů. Apophis je tedy o dobrou pětinu větší, než jsme si mysleli. To není příliš dobrá zpráva pro pojišťovací agenty, škody z dopadu by totiž byly podstatně větší.

Nové údaje pochopitelně mají velký vliv také na odhad oběžné dráhy. Zatímco planety jsou ve svých drahách stabilní, planetky či komety mohou být ovlivněny nejen gravitací planet, ale také tzv. Jarkovského jevem.

Nové výsledky astronomů z Laboratoří tryskového pohonu (JPL) vylučují srážku jak v roce 2029 tak i v roce 2036. Dne 13. dubna 2029 však budeme svědky více než těsného průletu. Apophis se prožene kolem Země ve výšce jen 31 300 km a to je opravdu velmi blízko, blíže než obíhají geostacionární družice.

Infračervené snímky planetky Apophis přes tři různé filtry. Zdroj: ESA, Herschel

Kolega 2012 DA14

Apophis má nedávno objeveného kolegu. Planetka s označením 2012 DA14 má v průměru asi 40 až 50 metrů a kolem Země proletí ve vzdálenosti 0,09 vzdálenosti Měsíce od Země – nebo také asi 27 500 km. To samozřejmě vyvolalo vzrušení mezi novináři. Zejména na bulvárně laděných webech se můžete setkat s články na hraně trestného činu šíření poplašné zprávy. Korunu ovšem článkům o 2012 DA14 nasadil jeden slovenský web, který odhadl, že planetka proletí ve vzdálenosti 25 500 metrů.

Setkání to sice nakonec bude blízké, ale nebezpečí ani od tohoto balvanu o velikosti autobusu nehrozí. Planetka bude krátce na hranici viditelnosti pouhým okem (kolem 6–7 mag).

Zdroje: JPL a ESA