Zrod planety v přímém přenosu

Jaroslav Petr  |  Vesmír

Před šedesáti lety objevili astronomové u některých mladých hvězd oblaka plynů a prachu, z kterých se mohly tvořit planety.

Velkou pozornost vzbudila v roce 1997 hvězda iota Pictoris, jejíž plynný oblak byl zvláštním způsobem „zauzlen“ a to napovídalo, že by v něm mohla vznikat obří planeta. Podezření se potvrdilo teprve díky pozorování francouzských astronomů pomocí teleskopu Evropské jižní observatoře.

V roce 2003 astronomové nasnímali oblak prachu a plynů kolem hvězdy ionta Pictoris, ale následně vyšli při analýzách záběrů naprázdno. V roce 2008 se podívali na snímky znovu a k jejich vyhodnocení použili nové, dokonalejší metody. Ty odhalily plynný objekt asi devětkrát větší než Jupiter, který obíhá kolem hvězdy ve vzdálenosti 8 až 15 astronomických jednotek. Nově se formující planeta obkrouží hvězdu jednou za 17 až 35 let.

Hvězda iota Pictoris je stará 10 až 12 milionů let a planeta v její blízkosti dokazuje, že formování planet je poměrně rychlý proces, který nastává velmi záhy po vzniku hvězd.