Žralok je tvrdé sousto

Jaroslav Petr  |  Příroda
Kosatka (Foto: Shutterstock)

Až na dřeň obroušené zuby mají pacifické kosatky, které se specializují na lov malých žraloků.

Jiný jazyk, jiný jídelníček

Kosatka dravá je po člověku druhý nejrozšířenější savec světa. Najdeme ji prakticky ve všech mořích a oceánech. Není proto divu, že není kosatka jako kosatka. Například u pobřežních ledů Antarktidy žije populace „trpasličí kosatky“, která je o 2 až 3 metry menší než jiní příslušníci tohoto druhu kytovců. Populace kosatek se liší nejen vzhledem, ale i „jazykem“. Každá populace používá pro komunikaci jiné zvuky. Některé populace jsou hovornější a jiné mlčenlivější.

Kosatka (Foto: Shutterstock)

Dramatické rozdíly zjistili vědci v jídelníčku kosatčích populací. Například „trpasličí kosatky“ loví ryby. Stejně tak se specializují na lov lososů kosatky žijící při pobřeží Aljašky. Toulavé kosatky ze severovýchodního Pacifiku loví mořské savce. Mezi jejich úlovky figurují mořské vydry, lachtani ušatí ale i velké velryby, například plejtvákovci šedí. Záhadou zůstával jídelníček populace asi pěti stovek kosatek, které žijí v Tichém oceánu na volném moři od Kalifornie až po Aljašku.

Lovci žraloků

Tým kanadského zoologa Johna Forda zkoumá záhadné kosatky z volného moře severního Pacifiku už dvacet let. Za tu dobu měli vědci možnost pozorovat tato zvířata asi stokrát. Jen dvakrát přistihli kosatky při lovu. Jenže ten se odehrával v hloubce několika stovek metrů a na hladině z něj nebylo vidět vůbec nic.

Vědci tušili, že se dole něco děje, protože kosatky vyplouvaly na hladinu jen ke krátkému nadechnutí a hned zas pospíchaly do hlubin. Nakonec na hladinu vyplavaly kousky narůžovělého masa. Vědci je pečlivě posbírali a podrobili analýze DNA. Ukázalo se, že jde výhradně o tkáně žraloka světlouna pacifického, který může dorůstat délky až 4 metry. Celkem identifikovali vědci mezi oběťmi kosatek šestnáct různých světlounů pacifických.

V té chvíli se objasnil i jeden zvláštní rys kosatek žijících na volném moři severního Pacifiku. Starší kusy mají zuby obroušené až k dásním. Jde zjevně o následky lovu žraloků, kteří mají kůži krytou tvrdými šupinami. Vědci jsou přesvědčeni, že staré kosatky s opotřebovanými zuby už ani nemohou lovit. Musí počkat, až mladší kosatky žraloka zabijí a naporcují. Pak si mohou „kosatčí starci“ pochutnat na nejkřehčích částech kořisti, například na játrech.