Zpravodajství ČT obohatí záběry z minivrtulníku

Patrik Šilhavý  |  Technika

Zpravodajský vrtulník, který dokáže rychle a snadno při zajímavých událostech zprostředkovat živé přenosy z ptačí perspektivy, zatím zůstane pro tuzemské televizní redakce i diváky pouze zbožným přáním. Televize totiž od pořízení takzvaného „newscopteru“ odrazují kromě vysoké finanční náročnosti i další překážky.

Na řadu ovšem přicházejí o řád levnější dálkově ovládané hexacoptery – malé modely vrtulníků se šesti rotačními motory. Pro tuto variantu se nyní rozhodla Česká televize (ČT). „V tomto smyslu proběhla úspěšná jednání a tyto služby budeme v dohledné době mít,“ sdělil šéf zpravodajství ČT Milan Fridrich. Podle něj by ČT24 bezpilotní minivrtulník se zabudovanou kamerou mohla mít už na podzim.

Záleží na dodavateli a doladění podmínek. Veřejnoprávní televize údajně dostala nabídku i na pronájem klasického vrtulníku, k té se ovšem zatím nevyjádřila. O pořízení velkého vrtulníku uvažovala i Nova. „Je to věc, kterou chce každá televize. My jsme se tím zabývali několikrát,“ řekl ředitel zpravodajství televize Nova Martin Ondráček.

„Provoz helikoptéry se ale dostává do astronomických částek. Z bezpečnostních důvodů totiž potřebujete dražší dvoumotorový stroj a piloty, kteří musejí pravidelně létat,“ dodal. Další problémy mohou podle Ondráčka nastat při případném přistání – k němu je zapotřebí svolení majitele pozemku. Další komplikace by způsobily bezletové zóny. Ty se nacházejí třeba v okolí Pražského hradu.

Proto i Nova vidí budoucnost spíše v bezpilotních letounech. Vedoucí zpravodajství na Primě Jitka Obzinová další nevýhodu standardní helikoptéry spatřuje v malém využití. „Nemáme tu tolik typicky amerických honiček, stříleček a přepadení. Když už nějaká honička je, například v dubnu na D1 kradený mercedes z Rakouska, záběry získat dokážeme,“ uvedla.

Pro Z1 ani Barrandov se nejedná o aktuální otázku. Podle redaktora časopisu AeroHobby Petra Kolmanna hexacoptery s odpovídajícími parametry vyjdou na desítky tisíc korun. Jak dále uvedl, lepší modely nemají problém letět ani při špatném počasí. „Jsou tu i další varianty, jako spolupráce se záchrannými složkami. V minulosti dokonce Nova experimentovala se vzducholodí,“ dodal Kolmann.

Zdroj: E15

Nejčtenější