Zničili jsme život na Marsu?

J. PETR  |  Vesmír
mars

Na Marsu jsme nenašli ani život ani jeho základní stavební kameny – organické sloučeniny. A to je záhada. Život být na „rudé planetě“ nemusí. Organické sloučeniny by tam být měly, protože na povrch Marsu dopadl bezpočet komet a asteroidů a ty s sebou základní stavební kameny života nosí.

Tým Douglase Minga z americké NASA došel k závěru, že testy prováděné pozemskými sondami nenajdou organické sloučeniny či případné formy života, ani kdyby je měly „přímo pod nosem“. Využívají nevhodnou metodu jejich detekce. Vzorky martské půdy jsou při analýzách v sondě zahřáty na vysokou teplotu a vzniklé „páry“ jsou podrobeny rozborům. A právě v tom je kámen úrazu. Martská půda obsahuje hodně tzv. perchlorátů. Ty se za běžných martských teplot nijak zvlášť neprojevují.

Při vyšších teplotách, za jakých se provádějí analýzy, však perchloráty uvolňují značné množství kyslíku, který reaguje se vším, co se mu namane. Každý zbytek organické hmoty doslova „spálí“. Martské sondy mohly nabrat se vzorky pro analýzu i živé organismy nebo jejich zbytky. Než je ale stačily detekovat, uspořádaly jim doslova perchlorátový „pohřeb žehem“.