Zlaté bakterie

J. PETR  |  Věda
zlaté cihly

Vědci upravili dědičnou informaci obyčejných bakterií tak, aby mikrobi posloužili zlatokopům k odhalování zlata v půdě. Australští vědci proměnili na pomocníka zlatokopů bakterii Cupriavidus metallidurans. Ta zlato nesnáší, protože se v jejích buňkách přetváří reakcí se sírou na toxické sloučeniny. Bakterie proto uvádí v přítomnosti zlata do činnosti geny schopné přeměnit rozpustné sloučeniny zlata na nerozpustné částice čistého kovu. Ryzí zlato je pro bakterii neškodné. Tým vedený Frankem Reichem z University of Adelaide upravil geny bakterie tak, aby zároveň s aktivací detoxikačních genů zapnula gen pro světélkující bílkovinu.

Takto upravené bakterie prozradí probíhající zneškodňování zlata záblesky zeleného světla. Reich předpokládá, že bakterie pomohou prospektorům při terénním průzkumu. Přítomnost zlata v půdě odhalí profesionální geologové i amatérští hledači drahého kovu jednoduše tak, že ke vzorku půdy příkápnou roztok s bakteriemi. Podle síly světelných záblesků poznají, jak bohaté naleziště mají právě pod nohama. Zlatokopeckou bakterii popsali její autoři ve vědeckém časopise Proceedings of the National Academy of Sciences.