Živá reklama v 3D prostoru

Jan Otruba  |  Technika

Video se osvobodilo. Nová projekční technologie přináší zářící postavy a produkty vznášející se ve volném prostoru. Holografické reklamy zobrazují prakticky libovolný pohyblivý obsah na průhledné ploše, která bývá přirozeně začleněna do okolního prostředí a evokuje tak svoji neohraničenost.

S holografickou reklamou se lze stále častěji setkat především na zahraničních veletrzích, tiskových konferencích, ve výlohách obchodů či v designových kavárnách.

Neviditelný displej

Holografický displej má tu vlastnost, že pokud na něj nedopadá světlo z projektoru, je průhledný. Když na něj promítneme obraz, dosáhneme poloprůhledného prostorového vjemu. Displej je dostupný v široké škále rozměrů od kompaktních systémů ideálních k oslnění obchodních partnerů ve vaší pracovně až po nadživotní realizace přesahující plochu šest metrů čtverečních.

Při předávání jakéhokoli sdělení je klíčovým prvkem zaujmout zákazníka. Tento úkol zvládá světelná projekce spolehlivě, neboť kombinuje zářivé efekty a pohyb. Na tyto vjemy reaguje mozek podvědomě zpozorněním. Instalací například za skleněnou výlohu obchodu si tento prostor zachová všechny funkce a vlastnosti, na které je zákazník zvyklý.

Výloha bude nadále poskytovat volný průhled do samotné prodejny, obsahovat reálné výrobky a navíc v ní přibude rotující virtuální objekt, logo, nebo dokonce nasnímaná postava v životní velikosti lákající k nákupu.

Holograf do hloubky

Holografická projekce budí dojem třetího rozměru a prostorových efektů dokonce i při použití klasického 2D videoobsahu. V takovém případě především evokuje hloubku prostoru za sklem. Samotné video, které se nejčastěji natáčí ve studiu s klíčovací plochou, má totiž postprodukčně zprůhledněné pozadí a výsledná kompozice tak využívá reálné pozadí v místě instalace.

Pokud však chceme zážitek dále znásobit použitím stereoskopického videa jako zdrojového signálu, vzbudíme u diváka ještě vyšší zájem a dodáme výslednému efektu doslova další rozměr navíc. Jednotlivé grafické prvky jakoby prostoupí sklem směrem k divákovi. Ke sledování takového obsahu jsou stejně jako v případě návštěvy 3D kina potřeba speciální brýle.

Na výběr je z několika možností technického řešení. Některé z nich, jako třeba tzv. anaglyph, umožňují rozdávat pasivní papírové či plastové 3D brýle jako reklamní předmět potištěný logem, www adresou či soutěžním kódem. Dokonalejší technologie využívají plastové brýle s aktivními tekutými krystaly.

Nejlepší podnikatelský záměr

O vynikajícím inovačním potenciálu této nové prezentační formy svědčí nedávné výsledky soutěže Nejlepší podnikatelský záměr 2010. Vítězný záměr zpracovala Veronika Mikalová, studentka režie a scenáristiky na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Její projekt s názvem „3D-projekce.cz – realizace holografických systémů“ popisuje právě zmíněnou kombinaci holografické a stereoskopické projekce.

Výsledný 3D hologram si bere z obou forem zobrazování to nejlepší. Stereoskopickou projekci zprůhledňuje a holografické reklamě dodává 3D efekt. Vše, co bylo dříve možné realizovat pouze za pomoci drahých postprodukčních triků, lze nyní natočit v reálném čase přímo na place.

Trojrozměrné efekty vystupující do popředí navíc vybízejí diváka k doteku, čehož lze dále využít instalací dotekových senzorů či jiných interaktivních prvků. Automaticky lze dokonce měnit i barevné ladění reklamy podle barvy oblečení kolemjdoucího zákazníka či jiných proměnlivých podnětů.

Zdroj: Strategie

Nejčtenější