Zimní krmení ptákům vadí

Jaroslav Petr  |  Příroda
Sýkora koňadra (Foto: Shutterstock)

Plné krmítko sice pomůže ptákům zdolat nástrahy zimy, ale zkomplikuje jim jarní námluvy.

Za tmy zpívá jenom borec

Ilustrační foto (Foto: Shutterstock)

Sýkory koňadry mají sice námluvy až na jaře, ale o tom, kteří samci budou samičkami považováni za neodolatelné fešáky, se rozhoduje již před rozbřeskem temných zimních nocí. Tehdy se koňadry probouzejí a samci začínají zpívat. Je to pro ně pořádná dřina. Samec strávil celou noc někde v úkrytu a je vyčerpaný chladem i tím, že od večera nic nejedl. Sebrat síly k namáhavému zpěvu je za takové situace opravdu „těžká frajeřina“.

Pro některé samce je ranní vstávání příliš těžký úkol, a tak si přispí nebo začínají se zpěvem třeba, až když se rozední. Sluníčko ohřeje vzduch a za světla už je také možné sehnat něco k snědku. Samičky jsou si toho vědomy a při jarních námluvách dávají přednost samcům, kteří v zimě vstávají velmi brzy a usilovně zpívají. Samci nemohou při ranním zpěvu nic ošvindlovat. Buď na zpěv v mrazu a nalačno mají, nebo ne. Samičky mají nápadníka prověřeného za skutečně extrémních podmínek.

Zrádná krmítka

Švýcarský zoolog Valentin Amrhein se ve spolupráci s norskými kolegy pokusil dopovat samce koňader sídlící na předměstí norské metropole Oslo. Do revíru některých samečků dali vědci krmítko plné vydatné potravy. Samci měli zajištěný nebývalý přísun energie a vědci očekávali, že tihle samečci budou po nakrmení vstávat dříve a budou zpívat s větší vervou.

Efekt však byl přesně opačný. Samci, kteří měli ve svém revíru krmítko s potravou, zlenivěli. Začali vstávat déle a ve zpěvu polevili. Vědci proto z revíru koňader krmítka opět odstranili a očekávali, že se chování koňadřích samečku normalizuje. A opět se jim jejich předpoklad nenaplnil. Samečci zůstali u svého lenivého životního stylu a podrželi si jej i v následujících týdnech.

Krmení ptáků je hojně rozšířené hobby a lidé jej považují za ryze prospěšnou činnost. Například v Británii krmí přes zimu ptáky každá druhá rodina. Britové nasypou za zimu do krmítek tolik potravy, že to stačí k uživení 30 milionů zpěvných ptáků. Jak dokazuje studie Amrheinova týmu zveřejněná vědeckým časopisem Animal Behaviour, v případě samečků koňader je plné krmítko skutečně danajský dar.