Země se srazila s asteroidem

J. PETR  |  Vesmír
meteorit

Výbuch o síle 50 kilotun TNT otřásl 8. října 2009 nejen zemskou atmosférou nad jihem ostrova Sulawesi, ale i představou, že se dokážeme uchránit před ničivými srážkami s kosmickými tělesy. Výbuch třikrát silnější než exploze atomové bomby svržené na Hirošimu naštěstí nenapáchal žádné škody, protože k němu došlo ve velké výšce, zhruba 15 až 20 kilometrů nad zemským povrchem. Výbuch meteoritu zaznamenala infrazvuková čidla, která hlídají klid atomových zbraní. V Indonésii lidé dokonce slyšeli burácení exploze.

Na videozáznamech pořízených po výbuchu je na obloze patrná stopa typická pro zbytky explodujícího meteoritu. Ze získaných dat astronomové odhadují, že asteroid měřil v průměru asi 10 metrů. Projektil srovnatelného kalibru strefí Zemi v průměru jednou za deset let. Asteroid unikl všem pozemským teleskopům. Ty obvykle zaznamenají přítomnost těles větších než 100 metrů. Rozsáhlé škody na zemském povrchu dokážou napáchat už srážky s tělesy o průměru 20 metrů. Vybudování sítě, která by dokázala taková tělesa včas odhalit, by stálo miliardy dolarů. Těžko se zbavit dojmu, že by to byla i v době celosvětové ekonomické krize velmi rozumná investice.