Želvy ohrožuje infekce houbou

Jaroslav Petr  |  Příroda
Kareta obecná

Mořské želvy, které kladou vejce na atlantických Kapverdských ostrovech, bojují o přežití. Zárodky v želvích vejcích začala hubit nebezpečná houba.

Za posledních třicet let se světové populace mořských želv drasticky zmenšily. V mnoha případech má vymírání těchto plazů na svědomí člověk. Želvy, které uvíznou v nastražených rybářských sítích, se nemohou vynořit nad hladinu k nadechnutí a utopí se. Také znečištění moří si vybírá mezi želvami svou daň.

V ohrožení se ocitají hnízdiště želv na mořském pobřeží. Výstavba pláží, přístavů a rekreačních středisek ničí písečná pobřeží, kam samice želv po generace připlouvají klást vejce. Želvy jsou věrné místu, kde se samy vylíhly z vejce. Nedokážou zamířit ke snůšce vajec na jiné, příhodnější lokality.

Karety obecné (Caretta caretta) z Kapverdských ostrovů v Atlantickém oceánu ohrožuje smrtící houba Fusarium solani. Houba je hojně rozšířena po světě. Optimální podmínky k životu nachází v půdě. Napadá více než stovku druhů rostlin, u kterých vyvolává velké škody. Dokáže však nakazit i živočichy s oslabenou imunitou.

Bez pomoci vymizí

Tým španělských biologů v čele z Javierem Diéguez-Uribeondem z Consejo Superior de Investigaciones Cientificas pátral po příčinách dramatického úbytku karet obecných na kapverdském ostrově Boa Vista. Ten patří k nejdůležitějším hnízdištím těchto želv. V posledních letech se tu z nakladených vajec nelíhnou mláďata. Želví zárodky hynou, než se stačí vyklubat. Vědci prověřili odumřelá vejce z pláží Ervatao, Joao Barrosa a Curral Velho. Ve většině z nich našli plíseň Fusarium solani. Výsledky bádání španělských vědců zveřejnil vědecký časopis FEMS Microbiology Letters. Zatím není jasné, proč se želví zárodky padají houbě za oběť.

Kapverdský ostrov Boa Vista

Houbě Fusarium solani se daří v teple a vlhku. Želví vejce jsou inkubována asi 80 dní v prohřátém písku zvlhčeném mořskou vodou. Houba nachází v želvím hnízdě optimální podmínky. Želvím zárodků to donedávna nevadilo. Teď však masově mřou. Příčiny vpádu plísně na želví hnízdiště nejsou jasné.

Samice karety založí během jedné sezóny tři až čtyři hnízda a do každého naklade více než stovku vajec. V následujících dvou nebo třech letech ale snůšku vynechává. Navzdory velkému počtu vajec jsou populace karety obecné snadno zranitelné. Nemoc vyvolaná houbou může být posledním hřebíčkem do jejich rakve. Vědci doufají, že se jim podaří karety z Kapverdských ostrovů zachránit. Plánují vybírání hnízd a inkubaci vajec v umělých líhních, kde lze udržet výskyt houbového onemocnění pod kontrolou.