Zanedbatelný ekologický přínos aut s hybridním pohonem

J. PETR  |  Příroda
Cooler Master Prius

I když se Spojené státy a Kanada snaží podpořit prodej automobilů s hybridním pohonem, k výraznějšímu zlepšení životního prostředí to zatím nevede. „Hybridy“ nahrazují v drtivé většině malé vozy, jejichž provoz nepředstavuje takovou ekologickou zátěž, jako jízda tradičními velkými americkými automobily, SUV, kamiony, nebo dodávkami.

Vláda kanadské provincie Ontario nedávno zvýšila příspěvek na nákup hybridního automobilu na deset tisíc dolarů. To představuje dotaci 0,43 dolaru na každý litr benzínu, který automobil s hybridním pohonem během své patnáctileté životnosti spálí. Takto uspořená tuna oxidu uhličitého vyjde státní kasu a potažmo i daňové poplatníky na 195 dolarů. Na trhu s emisními povolenkami se dneska platí za tunu oxidu uhličitého od 3 do 40 dolarů. Z ekonomického hlediska je dotace na nákup hybridního automobilu velice neefektivní.

Někteří analytici vidí za současnou podporou hybridních aut spíše politické a ekonomické motivy. Vlády si tak vylepšují před voliči svou image a zároveň podporují skomírající domácí automobilový průmysl. Kanadské podmínky pro podporu k nákupu hybridního automobilu vede zákazníky spíše k nákupu Chevroletu Volt, než k nákupu vozů s hybridním pohonem od jiných výrobců, např. k nákupu Toyoty Prius. Dotaci na nákup auta s hybridním pohonem vyplácí 13 amerických států a 5 kanadských provincií.

Nejčtenější