Záhadná „monzunová epidemie“

Jaroslav Petr  |  Věda

Drobná houba rostoucí na pařezech nepozorovaně zabíjela obyvatele vysočiny na jihovýchodě Číny. Od sedmdesátých let věděli čínští lékaři o záhadné epidemii, která se každoročně přehnala vesnicemi s příchodem nového monzunu a odezněla s posledními kapkami monzunových lijáků.

Lidé bez rozdílu na věk či pohlaví umírali na náhlou zástavu srdce. Lékaři marně pátrali po příčině epidemie. Bylo jasné, že původcem onemocnění není ani virus, ani bakterie, ani cizopasný prvok. Nakonec vědci usvědčili ze smrtících účinků nenápadnou houbu.

Sbírání hub má v Číně dlouhou tradici a na venkově pochází až třetina všech příjmů z prodeje nasbíraných houbových plodnic. Vědě dosud neznámý druh hub rodu Trogia obsahuje tři exotické aminokyseliny, z nichž jedna je pro biochemiky naprostou novinkou. Pro vnímavé osoby představují tyto jinak slabě toxické aminokyseliny smrtelné nebezpečí. Čínské úřady nyní zorganizovaly na venkově masivní osvětovou kampaň, která varuje vesničany před sbíráním a konzumací jedovaté houby.

Rozluštění záhady „monzunové epidemie“ zřejmě není definitivní. Podobné problémy se srdcem postihly i venkovany, kteří údajně houbu z rodu Trogia nejedli. Někteří čínští epidemiologové proto pokračují v pátrání. Jejich pozornost se obrací k pitné vodě. V některých oblastech například lidé dávají přednost špinavé vodě před čistou, protože přečištěná voda „nemá žádnou chuť“.

Je možné, že se do vody lesních potůčků a potoků odstává z půdy nebo z vegetace dosud neznámý toxin. Některé z obětí „monzunové epidemie“ měly v krvi vysoké koncentrace baria. O tomto prvku je známo, že vyvolává poruchy srdeční činnosti. V oblasti výskytu „monzunové epidemie“ se vyskytuje barium ve zvýšeném množství v některých půdách. Z půdy se dostává do vody a hromadí se i v houbách, která tu rostou.