Xenonový lapač vodíku

M. Tůma  |  Věda
vodíková technologie

Naše automobilová doprava je téměř zcela závislá na ropě a jejich produktech a pokud se nechceme vrátit do časů koňských potahů, je potřeba už teď hledat náhradu. Jednou z cest, jak se vymanit z této závislosti, je pohon na vodík. Jenomže vodík je nejmenší ze všech atomů a je velmi obtížné jej skladovat. Musí se skladovat za velmi nízkých teplot a při zahřátí, i samovolném, prudce zvětšuje svůj objem a tím i tlak v nádrži. Pokud na delší dobu odstavíte svoje auto na vodík, ten vám všechen z nádrže uteče, což není to pravé ořechové.

Vědci hledají různé metody, jak vodík skladovat a s velmi zajímavým objevem přišli vědci z Carnegie Institutu z Washingtonu. Zjistili, že pokud na směs plynů xenonu a vodíku působí tlak 255 000 atmosfér, tak vytvoří pevnou a hlavně stabilní sloučeninu Xe(H2)7. Nejedná se ale o chemickou sloučeninu v pravém slova smyslu, vodík je pouze vmáčknut do struktury mezi atomy xenonu. Pokud vědci porozumí principu tohoto jevu, bude možné nedostupný a vzácný xenon jistě nahradit nějakou jinou látkou, a tak vytvořit ekonomicky a provozně efektivní proces skladování vodíku.