Vzorek DNA prozradí přibližný věk pachatele

Josef Tuček  |  Věda
Ilustrační foto

Nový způsob určení přibližného věku pachatele podle vzorku DNA zanechaného na místě činu sestavili vědci z Erasmovy univerzity v nizozemském Rotterdamu. Metoda je založena na posouzení stavu určitých kousků DNA v jednom typu bílých krvinek.

Jak vědci popsali v odborném časopise Current Biology, metoda je přesnější než dosavadní obdobné postupy a stačí na ni jen malinká kapka krve, která může být stará až půldruhého roku.Na místě zločinu se dá DNA získat například z krvavých skvrn, ze stop spermatu, ze sedřené pokožky, z buněk zachycených na ohmataných předmětech nebo z nedopalku cigarety, do něhož se spolu se slinami vsákly buňky odrolené z úst. Složení molekuly DNA je pro každého člověka jedinečné.

Ilustrační foto

Kriminalistické laboratoře standardně využívají popis vybraných úseků DNA, takzvaný profil DNA. Dá se zapsat jako kombinace písmen a číslic, je možné jej ukládat do počítačových databází a automaticky porovnávat s jinými. Je to vlastně něco jako individuální čárový kód, který umožní jednoho člověka přesně odlišit od druhého, z konkrétnějších údajů o něm prozradí pouze to, jestli to je muž, nebo žena. Jiné osobní znaky, jako třeba zda má dotyčná osoba dědičný sklon k nějaké chorobě, se v kriminalistických laboratořích nesledují.

Zdroj: E15