Všechno nejlepší k narozeninám, Mr. Hubble

Martin Tůma  |  Vesmír
Mlhovina Nebula

24.4.2010 je tomu už 20 let, co americký raketoplán Discovery vynesl na oběžnou dráhu Hubbleův vesmírný dalekohled. Tenhle fantastický projekt se nerodil vůbec jednoduše. Nejdříve jej trápily skluzy v dodávkách, protože se jednalo o opravdovou špičku v celé řadě technických oborů a bylo nutno prošlapávat nové cesty, včetně mnoha slepých uliček.

Potom vypuštění dalekohledu odložila havárie raketoplánu Challenger a když byl nakonec úspěšně dopraven na orbit, byla odhalena vada jeho primárního zrcadla. Teleskop tak pořizoval desetkrát horší snímky, než bylo očekáváno.

A tak Hublla poctila svoji návštěvou první servisní mise, která mu nainstalovala „brýle“. Od roku 1993 až do loňského roku letělo k tomuto teleskopu celkem 5 servisních misí. A každá z nich znamenala podstatné vylepšení schopností dalekohledu, stejně jako prodloužení jeho životnosti.

Po havárii Columbie se už zdálo, že žádný raketoplán už k Hubblu nepoletí. Oběžná dráha teleskopu je totiž natolik odlišná od oběžné dráhy mezinárodní kosmické stanice, že by v případě poškození vnějšího pláště raketoplánu nebylo pro astronauty záchrany. Nakonec ale byl shledán tento přístroj natolik cenným, že k němu byl vyslán Atlantis, který de facto provedl generální opravu dalekohledu.

Každá ze servisních misí posunula naše schopnosti práce ve vesmíru o notný kus dopředu a znalosti získané při úpravách dalekohledu jistě našly svoje využití při stavbě ISS stejně jako v celé řadě současných i budoucích projektů. Za svůj život poslal Hubble na zem přes půlmiliónu snímků. Díky němu jsme poznali dosud neprobádané propasti vesmíru, galaxie a jiné objekty vzniklé nedlouho po Velkém třesku.

Ale fotografie nesloužili jenom vědcům. Mnohé z nich svoji krásou ohromili svět a stali se součástí naší kultury. O tom, jak divukrásný a čarovný může být hluboký vesmír a kolik krásy v sobě skrývá se můžete přesvědčit zde: http://www.spacetelescope.org/images/. V záhlaví článku je jeden z obrázků pořízených po vylepšení dalekohledu v loňském roce, je to fotografie hvězdné porodnice v mlhovině Nebula.

Hubbleův vesmírný dalekohled má svůj fanklub i na Facebooku, kdo máte zájem, můžete mu na zeď napsat blahopřání.