Vozítko EN-V: do města, do sucha i do vodičky

Marek Lutonský  |  Auta

General Motors na veletrhu spotřební elektroniky CES ukazuje, jak by mohla vypadat budoucnost automobilové dopravy ve městech. Na veletrhu je redaktor webu Živě.cz Tomáš Holčík, který připravil video vozítka EN-V:

Z okraje do centra, nikam dál

Automobilů je ve velkoměstech čím dál víc. Není reálné stavět stále nové silnice a rozšiřovat ty stávající, aby se do nich všechna auta vešla. Co s tím? Automobily třeba můžeme z městských center vystrnadit a cestující přesadit do prostředků hromadné dopravy. Její linky ale nikdy dostatečně nepokryjí všechny oblasti a navíc ne každému se chce cestovat tímto způsobem. Takže když nemůžeme zvětšit silnice, co kdybychom zmenšili auta?

Směrem miniaturizace osobních dopravních prostředků míří General Motors (GM). Už dva roky rozvíjí koncept vozítek EN-V, která jsou šitá na míru dopravě v centrech měst. Řeší hlavně problém tzv. poslední míle, kdy se lidé potřebují dostat například od stanice vlaku nebo sběrného parkoviště běžných osobních automobilů do centra. EN-V není určeno na dálnice nebo rychlostní silnice.

Foto: General Motors
Foto: General Motors
Foto: General Motors

A co deformační zóna?

EN-V je zkratka z Electric Networked Vehicle, což znamená něco jako propojené elektromobily. Dnes existují tři modely s různým vzhledem a názvy, všechny jsou ale postaveny na stejné platformě: Jiao (Pýcha), Miao (Kouzlo) a Xiao (Smích). GM zvolil čínská jména zřejmě kvůli výstavě Expo v Šanghaji, kde se vozítka loni poprvé ukázala naživo.

EN-V je dvoumístné, o polovinu kratší než Smart ForTwo. Nastupuje se do něj zepředu po odklopení přední části kukaně. V klidovém stavu sedí karoserie na zemi, až před rozjetím se zvedne a objeví se kola. EN-V stačí pro udržení rovnováhy dvě, podobně jako dvoukolkám Segway.

Baterie typu li-ion se dá dobíjet z běžné domácí elektrické sítě. Vozítka mezi sebou komunikují, dokážou se vyhýbat a detekují také překážky, například chodce. Nejedná se o úplný automat, na silnici je řidič musí ovládat stejně jako současná auta, nicméně EN-V dokáže sám zaparkovat a z parkoviště zase přijet k majiteli.

Foto: General Motors

EN-V je stále ve stádiu prototypu. Na druhou stranu ale funguje, loni se při Expu prohánělo po šanghajských ulicích. Takže se možná díváme na směr, kudy se městská osobní doprava skutečně někdy vydá. Obyčejné jízdní kolo nebo moped je ale ještě menší a pár kilometrů od nádraží do práce zvládne stejně dobře.

Podívejte se také na oficiální video General Motors z CESu:

Nejčtenější