Volvo XC60 - robot v ohrožení

Jaroslav Matějka  |  Auta

Volvo XC60 D5 AWD

Tak to jsem krapínek přepískl, napadlo mne, když testovaný vůz těsně pod hřbetem příkrého kopce zkolaboval. Kola se na kluzké půdě protáčela a dopředu to nešlo. Ani o centimetr. Ten pat však nemohl trvat věčně. A také netrval! Vůz najednou začal klouzat se zablokovanými koly pozpátku dolů. Klouzal jako sáně po sto metrech dlouhém svahu, jehož sklon byl určitě 40 stupňů.

Čert ví, co mne to napadlo, pustit se do tak prudkého stoupání. Asi mne namlsala předchozí jízda po rozbahněných polních a lesních cestách, po podmáčených loukách, kterou téměř dvě tuny vážící Volvo absolvovalo s přehledem. Vůz při skluzu pozpátku nabíral rychlost, nebylo to nic příjemného. Terénní nerovnost hodila zadek doprava, vůz se natáčel bokem ke svahu. Budeme se po jízdě pozpátku navíc kutálet?

Ještě teď jsem vděčný kolegyni fotografce, že nezačala strachy ječet. Měl jsem sám dost svých problémů s volantem. Vůz nakonec zastavil až po padesátimetrovém klouzání. V anglickém motoristickém tisku jsem se dočetl, že XC60 je softroader. Asi překvapím, ale já si to nemyslím. Pro mě to není žádný „měkouš“, a to i přesto, že mne nechal na holičkách.

Jenže za to jsem si mohl sám. Tohle auto je do terénu, nikoli však extrémního. Pokud chcete projet rozbahněnou polní cestou, žádný problém. A jinam s ním stejně asi málokdo pojede. Vždyť je dobře známo, že více než 90 procent majitelů „esúvéček“ a crossoverů se svými vozy nikdy do terénu nevyjede. Drtivá většina z nich má tyto vozy jen proto, aby ostatním ukázali, jak jsou na tom finančně dobře.

Z toho pohledu (byť si ho XC60 nezaslouží) testované Volvo obstálo. Dobře vypadalo, bylo doslova prošpikováno nejmodernějšími technologiemi a skvěle jezdilo. Přemíra špičkové techniky byla až neskutečná. A vše bylo podřízeno, jak je u Volva od nepaměti zvykem, bezpečnosti. Zmíním jen tři systémy, které z vozu činily téměř robota.

City Safety: pracuje na bázi laseru a dokáže zabránit kolizi samočinnou aktivací brzd. Při rychlosti do 30 km/h zastaví vůz vždy, i když máte zařazen rychlostní stupeň, stojíte na plynu nebo na brzdě. Collision Warning: pokud nedodržujete bezpečnou vzdálenost od vozu před vámi, systém vás na to celkem nevybíravě upozorní. Lane Departure Warning: přejedete-li krajní nebo střední dělicí čáru, tak vás na to akustický signál upozorní.

Technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný
Zdvihový objem: 2400 cm3
Výkon: 151 kW
Převodovka: šestistupňová automatická
Rozměry: 4627×1891×1713 mm
Zavazadlový prostor: 490/1450 l
Maximální rychlost: 205 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,9 s
Kombinovaná spotřeba: 7,5 l
Cena: 1 130 000 Kč (výbava Momentum)
První cena vozu: 966 100 Kč (2.4 D DRIVe, výbava Volvo)

Konkurence

Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 4Motion – výkon: 125 kW, rozměry: 4457×1809×1686 milimetrů, maximální rychlost: 201 km/h, kombinovaná spotřeba: 6,6 l/100km (s manuální převodovkou), akční cena: 718 800 Kč (výbava Track & Field)

Mazda CX-7 2.2 MZ-CD – výkon: 127 kW, rozměry: 4700×1870×1645 milimetrů, maximální rychlost: 200 km/h, kombinovaná spotřeba: 7,5 l/100 km, cena: 883 900 Kč (výbava Revolution)

Plusy:

  • jízdní vlastnosti
  • design interiéru
  • bezpečnostní systémy

Mínusy:

  • vyšší cena
  • aerodynamický hluk zpětných zrcátek

Zdroj: E15

Nejčtenější