Viry místo otisku prstů

Jaroslav Petr  |  Věda

Viry v trávicím traktu si obvykle spojujeme se „střevní chřipkou“. Vyskytují se však v našich útrobách neustále. I ve chvílích, kdy se těšíme dokonalému zdraví.

Každého z nás obdařila příroda zcela unikátní kolekcí virů, kterou se liší od ostatních lidí. Rozdíly jsou srovnatelné s otisky prstů. Dokonce ani jednovaječná dvojčata nemají spektrum virů v útrobách stejné. Složení virové osádky střeva zůstává stejné po celý život. Výkyvy nepřesahují 5 %.

Ve střevu hostíme asi 1,5 kilogramu bakterií. Mnohé viry žijí uvnitř těchto bakterií. Jiné se nechají hostit buňkami lidského střeva. Je zajímavé, že střevní viry hostitelskou buňku závažnějším způsobem nepoškozují a buňka se k nim také „chová slušně“. Viry a lidské buňky nebo bakterie si navzájem prospívají. Udržují oboustranně výhodné příměří čili symbiózu.

Naše střevní viry nemají v přírodě obdobu. Plných 80 % z nich vědci zatím neznali. Ke zvláštnostem střevních virů patří geny, které dovolují rozkládat cukry a syntetizovat aminokyseliny. Vědci předpokládají, že viry mohou tyto geny vnášet do dědičné informace střevních bakterií a významně tak měnit jejich metabolismu.

Na látkové výměně bakterií je do značné míry závislý i člověk. Vzájemné vztahy virů, bakterií a člověka tak mohou spolurozhodovat například o našem sklonu k obezitě nebo o rozvoji alergických reakcí.

Zdroj: Ikarie