Vikingové si dovezli na Island Indiánky

Jaroslav Petr  |  Historie

Z výprav do Grónska a Newfoundland si Vikingové dovezli na Island indiánské ženy. Jejich geny dodnes kolují v krvi Islanďanek.

Genetické analýzy dokazují, že drtivá většina obyvatelek Islandu odvozuje svůj původ od žen pocházejících ze Skandinávie, Skotska a Irska. Skandinávky si s sebou přivezli už první vikingští osadníci z norské domoviny v druhé polovině 9. století n.l. Z nájezdů na Britské ostrovy pak přiváželi spolu s bohatou kořistí z vyloupených měst a vsí i tamější ženy. Nedávno byla v dědičné informaci žen ze čtyř islandských rodin odhalena varianta dědičné informace, která naznačovala, že její nositelky mají předky mezi americkými Indiány.

Vikingská loď - ilustrační foto

Vědci se nejprve domnívali, že geny přinesla na Island zcela nedávno přistěhovalkyně z USA nebo Kanady. Brzy se ale ukázalo, že historie všech čtyř rodin sahá po přeslici až k lidem, kteří na Islandu žili už na počátku 18. století. O tom, že by geny „přivezla“ nějaká Indiánka až v první polovině 20. století, nemohlo být ani řeči.

Záhadný indiánský původ žen islandské rodiny nedal spát španělským vědcům vedeným Carlesem Lalueza-Foxem z madridského Consejo Superior de Investigaciones Científicas. Ve spolupráci s islandskými genetiky ze soukromé genetické společnosti deCODE provedli detailní analýzy záhadné indiánské varianty dědičné informace. Vše nasvědčuje tomu, že její nositelky žily na Islandu už před rokem 1700. S vysokou pravděpodobností musely na ostrov přijít někdy kolem roku 1000.

Potomci vymizelých Indiánů

V té době podnikali Vikingové plavby do kolonií založených na grónském pobřeží. Odtud vyplouvali ještě dále na západ a zcela určitě dopluli až k pobřeží Ameriky, konkrétně k břehům Newfoundlandu. Tam se střetli s Indiány. Ve vikingských ságách se dochovala svědectví o bojích mezi Vikingy a Indiány. Podle Carlese Lalueza-Foxe si Vikingové odvezli z New Foundlandu „živé suvenýry“ – indiánské ženy. Vrátili se s nimi na Island a zplodili s nimi děti, jejichž potomci žijí na Islandu dodnes.

Genetická data DNA - ilustrační foto

Výzkum dědičné informace Islanďanů vrhnul zcela nové světlo i na dávnou historii osídlení Ameriky. Předci Indiánek odvlečených Vikingy patřili k „prvním Američanům“, kteří před 14 000 roků přešli z Asie přes Beringovu úžinu do Nového světa. Doposud vědci předpokládali, že tuto přistěhovalskou vlnu tvořily čtyři „rodiny“, z nichž každá si nesla svou vlastní variantu příslušné části dědičné informace. Předci „islandských Indiánek“ zřejmě patřili k páté „rodině“, po níž na americkém kontinentu nezůstala ani stopa.

Tip: Studie v American Journal of Physical Anthropology.