Velká balónová katastrofa

Martin Tůma  |  Vesmír

V roce 1960 založila NASA svoji balónovou divizi pod názvem Columbia Scientific Balloon Facility ve městě Palestine, stát Texas. Za tu dobu vypustili přes 2000 balónů a i když nebyly všechny starty úspěšné, mají průměr nehod pod 4%.

Právě NASA sponzorovala prozatím poslední start velkého, héliem plněného stratosférického balónu, který měl ve čtvrtek 29.dubna tohoto roku vynést do výšky 40 km zařízení Nuclear Compton Telescope. Tento gamma teleskop je vyrobený ve spolupráci univerzit v Berkeley a na Taiwanu (National central University) a měl sloužit k výzkumu kosmického záření. V této konkrétní misi bylo jeho úkolem pátrat po izotopech hliníku Al26.

Pozorování tohoto izotopu s velmi krátkou životností je důležité pro naše pochopení procesů při explozích nov a supernov. Umístění dalekohledu na balón je kompromisem, protože zemský povrch je pro podobná pozorování nevhodný a vynést podobné zařízení až na oběžnou dráhu je prozatím mimo finanční možnosti realizátorů.

Bohužel ale 121 metrů velký balón nachystaný na Australské balónové letecké bázi Alice Springs neodstartoval nejlépe. Po pravdě – byla to naprostá katastrofa. Silný poryv větru, který se krátce před startem opřel do těla ohromného balónu vytrhnul gondolu s teleskopem z úchytu na startovacím jeřábu a praštil s ní o zem. Následně ji vláčel po zemi s několika odskoky a zdemoloval pár nedaleko zaparkovaných aut. Při havárii naštěstí nebyl nikdo zraněn, ale teleskop nešetrné počínání nevydržel.

Televize ABC přinesla video, na kterém je celá nehoda natočena, spolu s výpovědmi svědků. Mluví na něm i muž, zachycený jak krátce před nárazem vyskakuje ze svého džípu a tím si zachraňuje svůj život. Kromě teleskopu došel značné úhony i balón, který se protrhnul a spadnul zpátky na zem.

Zdroje neuvádějí cenu balónu, ale samotný gamma teleskop měl cenu přes 2 milióny dolarů. Nezbývá než doufat, že výzkumníci měli dobrou havarijní pojistku a že příští start s opraveným (no, podle záběru spíše úplně novým) teleskopem jim už vyjde podle jejich představ.

Video: