Vědecko-technický kaleidoskop

Josef Tuček  |  Věda

Vakcína nepomůže všem stejně

Na příkladu očkování proti tuberkulóze prokázali singapurští vědci, proč tato a pravděpodobně i další vakcíny nemusejí být pokaždé dostatečně účinné. Popsali mechanismus, který způsobuje, že účinnost vakcíny proti tuberkulóze se výrazně snižuje, pokud se v očkovaném organismu setká s bakteriemi Mycobacterium chelonae, jež se vyskytují v půdě a ve vodě.

Vakcíny vyvíjené v laboratořích a zkoušené na relativně čistých laboratorních zvířatech nemusejí být stejně účinné v reálném světě promořeném mikroorganismy. Vědci doufají, že poznání pomůže připravit i lepší vakcíny.

Loď v bublinkách lépe plave

Ilustrační foto

Se zjištěním, že když se pod lodí vypouštějí vzduchové bubliny, sníží se celková spotřeba paliva až o desetinu, přišli američtí vědci z Univerzity v Michiganu.

Bublinky se pod tlakem vypouštějí ze spodku trupu, loď v jejich až dvoucentimetrové vrstvě má menší odpor než ve vodě. Systém vypouštění bublinek pod lodí se už dostává do výroby, lodě se však plánují a stavějí v horizontu mnoha let, takže není jasné, jak se postup v praxi opravdu rozšíří. Vyžaduje i tvar lodi, který bublinky déle zadržuje, aby hned neunikly.

Vylepšené sluneční články zachytí víc energie

Ilustrační foto

Další úspěch v hledání účinnějších slunečních článků hlásí američtí vědci z Iowské státní univerzity a z Amesovy laboratoře patřící ministerstvu energetiky.

V časopise Advanced Materials popsali postup pro přípravu slunečních článků z lehkých polymerů, jež umožňují zvýšit účinnost přeměny slunečního záření na elektrickou energii o pětinu. Tím by se fotovoltaické panely měly stát o něco ekonomicky přijatelnějšími.

Jedlá soda pomáhá řasám vytvářet biopaliva

Ilustrační foto

Když se dodá jedlá soda do vody v pravý okamžik vývoje mořských řas, přidá těmto vodním rostlinám více oxidu uhličitého potřebného pro vývoj jejich metabolismu, řasám se lépe daří a jsou pak schopny vytvořit až dvakrát více oleje použitelného pro výrobu biopaliv. Zjistili to vědci z americké Univerzity v Montaně.

Jejich výzkum je součástí širokého proudu hledání nejvhodnějších zdrojů biopaliv, které sníží závislost na ropě. Jedlá soda neboli soda bikarbona či hydrogenuhličitan sodný je dnes běžnou součástí prášků do pečiva a šumivých prášků do nápojů.

Zdroj: E15