Věčný kardiostimulátor

Martin Tůma  |  Věda

Je to taková malá užitečná věcička, která zachraňuje životy. Kardiostimulátor. Dnes je dokážeme vyrobit opravdu dobře. Jsou malé, nenápadné, spolehlivé. Řadu lidí vrací do běžného života, ale mají jednu vadu – čas od času potřebují vyměnit baterie.

Není proto divu, že vědci bádají nad tím, jak přístroje napájet z energie těla. Kdo jste viděli film Matrix, jistě víte, že v lidském těle je energie více než dost. Philippe Cinquin a jeho tým z Univerzity Josepha Fouriera v Grenoble dokázali vyrobit palivový článek, který přeměňuje glukózu na elektrickou energii.

Jejich zařízení pracuje s enzymy, které jsou v lidském těle běžné a které se třeba používají při dialýze. V palivovém článku dochází k reakci, ve které enzymy fungují jako katalyzátor v procesu oxidace glukózy a výsledkem je produkce až 6,5 mikrowattů elektrické energie. Zařízení bylo implantováno do pokusných potkanů, kde fungovalo po dobu 11 dnů.

I když ještě nedosahuje dostatečného výkonu (kardiostimulátor potřebuje 10 mikrowattů) je to určitě krok správným směrem. Glukóza je v našem těle v podstatě neomezeným zdrojem energie a pokud se jim podaří vylepšit stabilitu enzymů a přenos energie, brzo se dočkáme kardiostimulátorů s neomezenou životností.