Včely vypínají biologické hodiny

Jaroslav Petr  |  Příroda
Ilustrační foto

Člověk může prospat den nebo naopak bdít za temných nocí a přesto mu v každé buňce těla stále tikají biologické hodiny. Vnitřní biologickou časomíru si můžeme neuspořádaným denním režimem „rozštelovat“ ale nedokážeme ji vypnout. Včely to umějí.

Když se včela vyklube z kukly, je slabá a nemotorná. Označujeme ji jako mladušku. Záhy však nabude sil a začne plnit své povinnosti. Nejprve uklízí v úlu. Od třetího dne pracuje jako krmička. Nosí larvám ze zásobáren v úlu pyl, med, nektar a další potravu. Po týdnu života začne včelí dělnice vylučovat žlázami v hltanu zvláštní sekret – krmnou kašičku. Včelu, která s ní krmí larvy, označujeme jako kojičku.

Život završí dělnice tím, že vylétá ven, shání potravu a nosí ji do úlu. Těmto včelám říkají včelaři létavky. Jak na počátku, tak i na konci života běží včele v organismu biologické hodiny stejně, jako většině pozemským tvorům. Krmičky a kojičky však své biologické hodiny zastaví. Geny, které se v buňkách všech tvorů se střídáním dne a noci opakovaně aktivují, jsou „postaveny mimo službu“.

Včely s vypnutými biologickými hodinami pracují kdykoli – ve dne i v noci. Není to pro ně žádný problém, protože v úlu panuje neustále hluboká tma. Neznamená to, že krmičky a kojičky plní své úlohy nepřetržitě, bez chvíle odpočinku. Obvykle se několik hodin starají o potomstvo a následně pak několik hodin spí.

Novorozeně jako včela

Nejnovější studie izraelských vědců vedených Guyem Blochem z Hebrejské university v Jeruzalémě odhalila podnět, který krmičkám a kojičkám biologické hodiny vypíná. Je to přímý kontakt s vajíčky, larvami a kuklami. Jakmile se dostane včela do styku s potomstvem, začne se chovat jako krmička nebo kojička a její organismus se tomu přizpůsobí.

U většiny organismů má i pouhé rozštelování biologických hodin velmi vážné následky. Včely však žijí bez biologických hodin a nezpůsobuje jim to ani nejmenší problém. Vědci doufají, že se jim podaří tajemství včelí odolnosti odhalit. Mohlo by to napomoci například matkám novorozenců.

Do tří týdnů po narození nemá dítě zapnuté biologické hodiny a je na tom podobně jako včela – krmička. Matce však biologické hodiny běží normálně. Neustálá péče o dítě ji proto velmi vyčerpává a mnohé matky trpí po porodu depresemi a dalšími zdravotními poruchami. Možná by jim mohl ulevit trik, kterým se s neustálou péčí o potomstvo vyrovnává organismus včel.

Zdroj: http://www.jneurosci.org/…/30/37/12517