V Ingolstadtu jen na zelenou

Jaroslav Matějka  |  Auta

Audi se pyšní sloganem Náskok díky technice. O tom, že to není jen prázdné heslo, svědčí i projekt nazvaný travolution. Vývojáři značky navrhli koncepci dialogu mezi automobily a semafory.

Jeho podstata spočívá v tom, že automobily stojí kratší dobu na semaforech. Již v první fázi projektu, který byl zahájen v roce 2006 v Ingolstadtu, došlo k snížení spotřeby paliva, a to o 17 procent. Úspěch byl založen na novém adaptivním výpočtovém algoritmu, jímž jsou řízeny městské semafory.

Technický pokrok v projektu travolution umožnil nyní zavést funkci přímé komunikace mezi semafory a vozidly, která probíhá prostřednictvím standardů pro bezdrátové komunikační sítě Wireless LAN a UMTS. V současnosti jezdí po městě na Dunaji v silničním provozu 15 testovacích vozidel komunikujících s 25 semafory vybavenými touto technikou.

Semafory vysílají data, která se v graficky zpracované podobě objevují na displeji informačního systému řidiče. Řidič tak získává informace například o tom, jakou rychlost musí udržovat, aby na dalších semaforech projel plynule na zelenou. Regulaci rychlosti pro udržení plynulého provozu může řidič pohodlně přenechat řídicí jednotce adaptivního tempomatu ACC.

Zdroj: E15

Nejčtenější