Užitkové vozy pod tlakem doby

Ondřej Horský  |  Auta
Se zdokonalováním techniky v kamionech se zdokonaluje i kontrola a s tím i vyhodnocování řidiče.

Jestliže se v šedesátých letech nikdo nepozastavil nad spotřebou nákladního automobilu, která činila 50, ale běžně i 60 l/100 km (existovaly i vojenské speciály s přezdívkou „100 na 100“), pak by dnes překročení třicetilitrového průměru vyvolalo v dopravní firmě pozdvižení. A to se tehdy vozilo okolo deseti až dvaceti tun nákladu, dnes je standardem dvojnásobek.

Výrobci užitkových vozidel se nejprve zaměřovali na zvyšování výkonu motorů a užitečné hmotnosti, později pod tlakem okolností (například opakovaných „ropných krizí“) zase na snižování spotřeby, dnes kromě toho také na redukci emisí, ale i snižování nároků na řidiče. Následující položky jsou průměrem v rozpočtech evropských dopravců: náklady na mzdy 33 procent, náklady na palivo 27 procent, hodnota vozidla 14 procent, opravy a údržba devět procent, administrativa sedm procent, pneumatiky tři procenta, ostatní sedm procent. Řidič má tedy přímý vliv na 40 procent těchto nákladů.

Řidič v hlavní roli

Scania, špičkový švédský výrobce těžkých užitkových vozidel, nyní instaluje do vozidel nové řady R podpůrný systém Driver Support, který poskytuje řidičům rady a zpětnou vazbu pro jejich odborný růst v ovládání vozidel. Průběžně analyzuje data ze soustavy senzorů, monitoruje a hodnotí řidičovu techniku jízdy a poskytuje návody pro lepší zacházení s vozidlem.

Hodnocení je rozděleno do pěti kategorií – jízda ve stoupání (zacházení s plynovým pedálem a využívání setrvačnosti vozidla na variabilním profilu komunikace), předvídání (razantní zrychlování a intenzivní brzdění, interval mezi akcelerací a zpomalením jsou měřítkem předvídání vývoje provozní situace), použití brzd (frekvence a intenzita brzdění, míra využití retardéru a výfukové brzdy), volba převodu (přiměřenost zvoleného převodového stupně a otáček motoru podmínkám jízdy s ohledem na spotřebu paliva).

Řidičovo „skóre“ je průběžně zobrazováno v každé kategorii a umožňuje sledovat progres na hlavním displeji přístrojového panelu. Po vyjetí stoupání může být například zobrazeno: „Příště ubrat plyn dříve.“ Současně se objeví klasifikace prostřednictvím hvězdiček od nuly do pěti. Optimální zacházení je oceněno informací „Příkladná jízda“. Důsledné využití systému přináší snížení spotřeby okolo deseti procent, výkyvy ve spotřebě 15 až 25 procent se zmenší na pět procent, což dokládá podstatně lepší techniku jízdy.

Zkušenosti z provozních testů a uplatnění prvních vozidel u dopravců potvrzují, že systém motivuje prakticky všechny řidiče k dosažení co nejlepších výsledků jako důkazu jejich profesionálních kvalit.

Nejvýkonnější

Trend zvyšování výkonů motorů působí až neuvěřitelně. Největším sériově vyráběným silákem je kapalinou chlazený přeplňovaný vznětový řadový šestiválec Volvo D16 G700 EU5 SCRM o zdvihovém objemu 16 100 cm3. Má vrtání a zdvih 144×165 mm, kompresní poměr 17,3:1, objem chladicího okruhu 48 litrů, hmotnost s příslušenstvím bez náplní 1325 kilogramů… Ale! Jeho největší výkon činí 515 kW/1550–1800 min-1, točivý moment 3150 Nm/1000–1550 min-1. Konkurence samozřejmě nespí a již připravila verze ještě výkonnější!

Elektřina je čistá

Iveco EcoDaily Electric je vybaveno akumulátory Zebra Z5. Tvoří je niklové elektrody v keramické struktuře s tuhým elektrolytem solí chloridu hliníku a negativní elektrody z taveného sodíku. Pracovní teplota činí 260 stupňů Celsia, takže nejsou citlivé na vnější teploty. Akumulátory jsou plně recyklovatelné, náklady na likvidaci jsou zahrnuty v pořizovací ceně. Nabíjecí soustavu lze připojit na standardní zásuvku 3×32A/400V, úplné nabití trvá méně než osm hodin.

Předpokládaná životnost vozidla činí deset let. Životnost akumulátorů 1000 cyklů úplného vybití a nabití, největší rychlost limitovaná omezovačem 70 km/h a stoupavost 16 procent. Dojezd typu 35S s dvěma akumulátory 90 kilometrů, s třemi 120 kilometrů a 130 kilometrů se čtyřmi.

Nejen cenová výhoda

V Brně jezdí Renault Premium s „popelářskou“ nástavbou a spaluje CNG, stlačený zemní plyn. Využití CNG je reálnou alternativou s velmi významnými efekty – podstatně nižší cena paliva, nulová silniční daň, podpora pořízení vozidel plynárenskými společnostmi a někde i místní správou. Zejména však úplná eliminace emisí pevných částic (sazí) a CO2 více než o 15 procent i významné snížení hluku.

Paletu vedlejších efektů tvoří delší životnost motorového oleje, nezcizitelnost paliva z nádrží, bezproblémové spouštění motoru za hlubokého mrazu, palivo nesrovnatelně bezpečnější, než je benzin, nafta i LPG. V Česku je slabinou naprosto nedostatečná síť čerpacích stanic. Renaulty Premium Distribution 300.20/26 6×2*4 mají šest tlakových lahví o celkovém objemu 108 metrů krychlových a hmotnosti 770 kilogramů, což umožňuje až osm hodin jízdy, respektive 250 kilometrů.

Jejich motor Cummins Westport ISLG je kapalinou chlazený přeplňovaný šestiválec na vznětovém principu o objemu 8900 cm3 a výkonu 225 kW/2200 min-1 (točivý moment 1166 Nm/1300 min-1). Splňuje s rezervou limity norem EEV a Euro 6. Pro specifikum městského provozu a svozu komunálního odpadu je spojen se samočinnou převodovkou Allison. Poznatky ze zkušebního provozu potvrzují úsporu nákladů ve výši řádově 20 procent.

V Česku je v provozu více než 1400 vozidel spalujících CNG (z toho 233 autobusů a 12 komunálních vozidel), dvě desítky veřejných plnicích stanic a 15 firemních.

Zdroj: E15

Nejčtenější