Ukradený pigment

Jaroslav Petr  |  Příroda

Mšice jsou první živočichové, které vědci usvědčili z výroby rostlinných pigmentů karotenů. Domohli se toho výpůjčkou genu od plísně. Karoteny jsou pro živočichy velmi důležité. Zvířata je využívají k tvorbě pigmentů oka důležitých k zachycení světla, podílejí se na imunitní obraně a živočichové se jimi mohou i zdobit.

Mšice získávají díky karotenům červené nebo zelené zbarvení. Vědci se domnívali, že mšice získávají karoteny stejně jako jiní tvorové už hotové s rostlinnou potravou. Američtí biologové však zjistili, že karoteny mšic se od rostlinných molekul výrazně liší. Proto se rozhodli v dědičné informaci mšic pátrat po genech, jež jsou nezbytné pro výrobu karotenů svépomocí. A uspěli.

V DNA mšic našli všechny geny, které jsou pro produkci karotenů zapotřebí. Zároveň se ukázalo, že tyto geny jako kdyby z oka vypadly genům, jež využívají k tvorbě karotenů některé houby. Jediné vysvětlení je, že mšice ukradly houbám genetickou mašinérii pro produkci karotenů. Jde o další příklad zcela přirozeného přenosu genů mezi různými organismy.