Uklízejte po sobě, prosím

Martin Tůma  |  Vesmír

Viděli jste někdy „babí léto“? Malinký pavouk se může vydat na velmi dalekou cestu díky chumáči pavučiny, který ho ve větru nese jako balón. A přesně tak by podle návrhu Dr. Kristin L. Gatesové ze společnosti Global Aerospace Corporation mohl končit svoji pouť každý dosloužilý satelit.

Oběžná dráha kolem naší planety se totiž stává pěkným smetištěm. Za 53 let, po které létá lidstvo do kosmu, se na ní nashromáždila pěkná sbírka haraburdí. Vysloužilé družice tam poletují bez ladu a skladu, a i když jsou pod pečlivým dohledem ze Země, občas se stane nehoda, jako byla například loňská srážka satelitu komunikačního systému Iridium s mrtvou ruskou družicí Kosmos. I mezinárodní kosmická stanice musela v tomto roce již dvakrát měnit svoji pozici, aby se vyhnula prolétajícímu smetí.

Je tedy důležité po sobě uklidit. Když satelit doslouží, nemá na orbitu již co dělat. Ale navedení vysloužilé družice do atmosféry aby mohla shořet není vůbec lacinou záležitostí. Každý kilogram vynesený na orbit stojí tisíce dolarů, proto je tendence využívat družici dokud funguje, nebo dokud jí nedojde palivo. Potom se z ní stane mrtvý a nebezpečný kus šrotu.

Naštěstí na nízké oběžné dráze není úplné vakuum. V místech, kde létají družice jsou ještě nepatrné zbytky atmosféry, které dříve nebo později satelit zbrzdí natolik, že klesne níže a shoří. Jenomže tento proces trvá stovky let. Novinka na tomto poli se jmenuje GOLD, Gossamer Orbital Lowering Device.

Má to být velmi lehký a přitom velmi velký tenkostěnný héliem plněný balón s průměrem 100m. GOLD by měl dostat družici z orbitu v řádu několika měsíců, protože po nafouknutí se aerodynamický odpor satelitu zvýší o stovky procent a úměrně tomu se zkrátí doba brždění. Přitom se toto zařízení vejde do středně velkého kufru a kromě nových satelitů může být vysláno i na odklízení starých vysloužilých družic nebo jiných velkých kusů kosmického smetí.

Po nanosatelitu, sluneční plachetnici Cube Sail (s níž se výhledově počítá pro úklid malého smetí), může GOLD sundavat dolů opravdu velké kusy. Uvidíme, jestli v rámci americké snahy o vyčištění oběžné dráhy se GOLD stane povinnou výbavou každého nového satelitu.

Foto: fotobanka Shutterstock