Uhlíkový pseudomagnet

Martin Tůma  |  Věda
Ilustrační foto

Grafén je cool, grafén je sexy, grafén prostě frčí. Pouhý jeden atom tlustá šestiúhelníková mřížka z atomů uhlíku je bezesporu materiálem budoucnosti.

Ještě před pár lety stál centimetr čtverečný tohoto super materiálu milióny dolarů, ale dnes je díky rapidnímu poklesu ceny grafén přístupný k výzkumu pro širokou řadu vědeckých týmů z celého světa. Nelze se tedy divit tomu, že ze všech stran prší objevy.

Elektrony v grafénu se pohybují 100 krát rychleji než v křemíku, je chemicky i mechanicky velice odolný a další tým zveřejnil objev, že grafén pouhým dotykem likviduje bakterie, zatímco lidským buňkám neškodí. Poslední šokující zprávou o vlastnostech je objev výzkumníků z laboratoří v Berkeley, kteří z grafénu vyrobili na platinovém substrátu malé bubliny. Elektrony se v blízkosti této bubliny chovají, jakoby na ně působilo gigantické magnetické pole, přestože k tomu nemají žádný rozumný důvod.

Magneticke pole - ilustrační foto

Vědci na to přišli, když si chtěli svůj výtvor prohlédnout elektronovým mikroskopem. Magnetické pole v těchto bublinách je více jak 300 Tesla. Jenom pro představu, doposud nejsilnější námi vyrobený magnet měl pouhých 85 Tesla a to po malý zlomek sekundy. Vědci se domnívají, že za pseudomagnetismem grafénu je vliv elektronů, které se neúčastní vazeb mezi uhlíkovými atomy. V každém případě se jedná o zcela nový fyzikální jev a možná zde vidíme budoucí laureáty Nobely ceny.

Foto: fotobanka Shutterstock