Tuning motorek aneb jak vystoupit z davu

Zdeněk Šulc  |  Auta

Jsou lidé, pro něž sériový stav nebude dost, ani kdyby měli to nejlepší na světě. Touha po úpravách může ale člověka zachvátit i z čistě funkčního hlediska a cest, jak přizpůsobit jednostopé vozidlo vašim představám, je hned několik.

V následujících řádcích se vydáme za poznáním, jak se dá mašina předělat, upravit a představíme si úpravy v jednotlivých směrech, jimiž se dá při změnách ubírat. Nejdřív se zaměříme na to nejjednodušší, a to je vzhled. To proto, že jízdní vlastnosti bývají v posledních minimálně deseti letech z továren tak dokonale vymyšlené, že aby došlo ke zlepšení, je potřeba mít opravdu fištrón.

Vzhled stroje je naproti tomu otázkou vkusu, a ten má každý svůj. Jestli je motorka růžová nebo černá s lebkou přes celou nádrž, se na chování na silnici neodrazí ani milimetr. Vypustíme třídu radikálních staveb, protože ty vznikají nejčastěji profesionálně a koupit si je můžete i jako sérii. Stejně kvalitní nebo unikátní záležitost se dá samozřejmě vykutit i doma, bohužel jen za předpokladu, že máte soustruh a se svářečkou čarujete jako Brian May s kytarou.

Vyprávění pojmeme tak, že v naší garáži postává sériová nebo jetá motorka, nejsme Rothschildi a chceme, aby se životnost stroje nezkrátila na minuty a zároveň se s motorkou dalo jezdit po silnici. To sice nepůjde bez poznávací značky a světel, ale velkou výhodou je, že zrovna na motorce četník lecjakou úpravu ani nepozná, takže na rozdíl od auta se zde představivosti meze nekladou i bez toho, že byste byli magnet pro každou hlídku.

Kapitán Amerika

V každém případě ale platí, že u úprav ovlivňujících jízdní vlastnosti si motorku nejdřív pořádně vyzkoušejte někde mimo provoz. Teprve poté, co bude stroj chodit líp než předtím, odnikud nepoteče olej a nebudou se povolovat šrouby, se vydejte mezi auta. Jestli vám třeba před křižovatkou vypadne závodní destička, k lepšímu zpomalení vám to rozhodně nepomůže. Samozřejmě je taky lepší pustit se do úprav až poté, co bude motorka technicky v pořádku.

Vzhled se nejčastěji mění u chopperů a cruiserů a tady mají výrobci všemožných doplňků žně. Vše spočívá v tom, že na motorku můžete něco navěsit, třeba z kůže nebo kovu, např. letícího orla, orla s roztaženými křídly nebo orla, co jen tak sedí. Z jiného soudku jsou plexištíty, protože ty po nandání na původně holou motorku zvýší komfort cestování o sto procent a much na zubech už najdete znatelně míň.

Nejen vzhled, ale i zvukový projev vylepší otevřený výfuk, tady nejde o výkon, ale o odhalení hlubokého bublání, bez něhož máte chopper jen způlky. V případě laku se nabízí vedle jiného laku taky airbrush, za tu parádu nejde o nic nedostupného a umělci s pistolí vám na mašinu vykouzlí, co si budete přát.

Když už se někdo vydává technicky dál, většinou to bývá cestou přestavby na širší zadní kolo. Zde budete buď potřebovat pomoc svářeče a soustružníka, anebo pořídit kit od nějaké firmy. Zde se budete pohybovat v řádech desítek tisíc korun. Na druhém konci rámu se u chopperů občas montuje delší vidlice, která jízdním vlastnostem dobře neudělá, ale kdo chce být jako Kapitán Amerika z Bezstarostné jízdy, jinak nedá.

Na choppery a cruisery seženete od výrobců doplňků prakticky všechno, hlavně řídítka, sedla, různá litá, frézovaná nebo vyplétaná kola, nádrže, světla, dokonce i rámy nebo motory a omezením jsou jako všude jen vaše chuť a peníze, případně materiál, čas a dovednosti.

U cestovních, silničních nebo sportovních motorek už to tak horké není a v obchodech seženete sem tam nějaké doplňkové světlo, jiné blinkry, řídítka nebo polepy. Sem tam si někdo přelakuje kapotu (většinou po bouračce), namontuje xenon, černé plexi a ladění vzhledu se pohybuje spíš v podobných drobnostech.

Karbon není pro každého

Co se týče jízdních vlastností, je toho k vylepšování spousta, i když tady se do boje pouští rozhodně míň lidí, než si montuje doplňky na choppery. K tomu, abyste věděli, co a jak, už musíte mít k věci hlubší vztah a úpravy v tomhle směru dělá málokdo, kdo by si neuměl udělat aspoň základní servis, neměl nářadí a samozřejmě dílnu nebo garáž. Jestli máte garážové stání a vaše nářadí se skládá ze sady OBI šroubováků, budete odsouzeni na servisy, a to se jednak prodraží a za další si ladění tolik neužijete.

Minimálně se hodí umět motorku rozebrat a vědět, ke komu jakou věc odvézt. Taky je lepší se předem smířit s tím, že se všechno nemusí povést na první pokus a počítat s tím, že když je motorka rozebraná, nelze se na ní prohánět. Na problematiku zlepšení funkce se můžeme podívat odspodu a první jsou na ráně pneumatiky.

Jedinou cestou, jak přilnavost zlepšit, je koupit novou sadu, a jestli vás baví kosit zatáčky, výměna sportovně cestovních gum za sportovní pneu vám ukáže zcela nový svět jízdních vlastností. Druhá strana této mince je, že skorozávodní vzorky nevydrží víc než pár tisíc kilometrů, a aby odváděly ty nejlepší výkony, musí být zahřáté. Pneumatiky se točí na kolech a k jejich výměně přistoupí jen opravdový fajnšmekr. Sériové ráfky se dají vyměnit za lehčí, na nich je motorka obratnější, ráfky se vyrábějí kované nebo karbonové a investice v desítkách tisíc obětuje málokdo.

Pérování je dnes u řady motorek z továrny nastavitelné a na běžné ježdění a občasné návštěvy okruhu stačí mít odpružení v pořádku a nastavené podle svých potřeb. Dalším stupněm je, že si pérování vymontujete a odvezete ke specialistovi, ten povyměňuje pár vnitřností, naladí chod, jak chcete, a za těch pár tisíc jde o výrazný krok dopředu. Zadní tlumič a vidlici můžete samozřejmě vyměnit za úplně jinou, ale ať sportovní nebo závodní jednotky jsou na tom s cenou vysoko a museli byste být závodníky, aby vám rozdíl něco dal.

Možností podobně dostupnou jako repase je výměna tlumení za vidlici a centrál z novějšího modelu. Podvozkové díly často pasují z evoluce na evoluci buď s malými úpravami, nebo i bez nich, a když už, vyplatí se vyměnit nejen vidlici, ale kompletně celou přední část, protože novější verze mívají i lepší brzdy.

V oblasti rámu je zbytečné jakkoli spekulovat, už nejsme v osmdesátých letech, aby se šasi v zatáčce kroutilo, ale co není nikdy od věci, jsou padací rámy nebo špunty. Ty vzhledem ke svojí ceně v řádu tisícovek dokážou udělat službu, která se několikanásobně zaplatí. Silonové nebo kovové špunty, případně kovová konstrukce, dokážou ochránit motor, výrazně snížit ostatní škody na kapotách, páčkách atd.

Výroba vás nemine

Kde se dá vždycky něco vytunit, jsou brzdy a základní úvahou bývá výměna gumových brzdových hadic za opletené ocelovými lanky. Guma se při tlaku kapaliny lehce nafoukne, ale opletená hadice nepovolí ani o milimetr a účinek brzd je pak přesnější. Nejjednodušším zlepšením brzdové situace jsou sportovní destičky, které líp brzdí, zato míň vydrží.

Kdo by potom hodně chtěl, může si vyměnit celé brzdové třmeny a nasadit na stroj kotouče s větším průměrem, ale tady už to bude chtít vyrobit nějaký ten držáček. U starší motorky si akce můžete zjednodušit uvedeným namontováním novějšího předku, což bude sice dražší, ale zároveň budete mít lepší vidlici a pravděpodobně míň práce.

I když se to nemusí na první pohled tolik zdát, mají na řízení motorky velký vliv řídítka, a to jednoduše proto, že když namontujete širší, máte na ovládání větší páku. Požadavkům můžete přizpůsobit šířku a výšku, ale psychicky se připravte na to, že při velkém rozdílu vám nemusí vyjít délka lanek a hned máte práci a výdaje navíc.

Dostáváme se k tomu nejzajímavějšímu – výkonu. Ten je v drtivém procentu strojů naprosto dostatečný už v základu, ale kdo chce kam, znáte to… Trochu jinou věcí je ladění průběhu výkonu, kde si můžete s motorem vyhrát tak, že bude líp chodit odspoda a tady už se dá pro běžné ježdění najít opodstatnění. Pro toho, kdo by chtěl tah odspodu za co nejmíň peněz, může na motor zapomenout a poladit sekundární převod, tedy nasadit rozetu nebo řetězové kolečko s jiným počtem zubů. U řetězového kolečka stačí o zub míň a hned máte radostnější zátah, a to zhruba za pětistovku.

Nejčastějším zákrokem bývá montáž laděného výfuku, jehož nasazení může mít i další dva důvody. Prvním je hmotnost, neboť otevřená koncovka bude vždycky lehčí než zatlumená kamna a dále je tu zvuk, jedno z největších kouzel motocyklů. Záleží na konkrétní motorce, ale výměna tlumiče mívá za následek jen nižší hmotnost a lepší zvuk, pro pohnutí s výkonem je potřeba dalších úprav.

Těmi je zprůchodnění sání sportovním filtrem, v případě karburátorů přetryskování a u vstřikování buď úprav jednotky, nebo montáž krabičky, která signál z jednotky přechytračí.

Utři si NOS

Výraznějších úprav s běžným rozpočtem nebo vybavením nedosáhnete. V přijatelných relacích se vybarvuje možná ještě instalace kompletního výfuku, od svodů po konec. Několik českých firem zvládne opravdu všechno a v případě celého systému už je potřeba doladit zbytek na brzdě, jinak se efekt dostaví pouze štěstím.

Kde se úpravy motorů využívají nejvíc, jsou motorky na okruh a dragstery. U těch víc, zatímco u silnice není potřeba pro výkon chodit nijak daleko, protože na okruh ho už v sérii nebývá málo. Na závody ve sprintech není ovšem koní nikdy dost. Speciály už dávno nejsou vhodné na silnici, ale ostrého dragstera seženete i za menší peníze než novou šestistovku.

V úpravách motorů jasně vede přeplňování rajským plynem. Celý systém není zas moc nákladný a přidá vám výkon podle toho, jaké zvolíte trysky. Kolem třicetiprocentního nárůstu motor vydrží v pohodě jednu i více sezon, ale když na stopadesátikoňovém motoru připustíte NOS dalších sto padesát koní, s jeho velkou životností nepočítejte. Zato s obrovskou akcelerací, která vám zatlačí mozek na konec hlavy, ano.

Finančně o něco víc stojí osazení turbodmychadlem a celé turbokity jsou dnes dostupné už kolem šedesáti tisíc. To už je ale vysoká škola ladění, na normální ježdění úplně zbytečná. V souvislosti se silničními motorkami jsme nezmínili ještě možnost výměny sériových kapot za laminátové, popřípadě karbonové. Efektem z této transakce je výrazně nižší hmotnost a značně levnější je oprava po pádu, který vás při zrychlování na okruhu nemusí minout.

Zdroj: VTM Science
Foto: archiv autora, BMW

Nejčtenější