Trumf Renaultu se jmenuje DeZir

Jaroslav Matějka  |  Design

Pro francouzské automobilky představuje podzimní pařížský autosalon svátek. Pokud chtějí přijít v průběhu roku s něčím novým, úchvatným, pochlubit se s neotřelým strojem, pak všechny čekají právě na chvíli, kdy se otevřou brány automobilové přehlídky ve městě nad Seinou.

Nejinak je tomu i v Renaultu. Ten představil první snímky konceptu nazvaného poněkud nezvykle DeZir, se kterým chce na pařížské přehlídce zabodovat. Na první pohled je zřejmé, že fotografie nevelkého sporťáku ukazují příklon značky k emocionálnějšímu projevu. Smyslové tvary a jasně červená barva jsou silnými signály, které nelze přehlédnout.

A Renault se také hlásí ke svatému grálu dnešní doby, k čisté energii. Atraktivně vyhlížející vůz bude poháněn elektrickým motorem. DeZir je první projekt pod vedením Laurense van den Ackera, nového šéfdesignéra, který přišel z Mazdy. Je postaven ve shodě s novou filozofií francouzské značky, jež je založena na „životních cyklech“.

Tento vůz souzní s první etapou (podle představ tvůrců vozu) v životě každého, s časem zamilovanosti. Jeho hlavními a nepřehlédnutelnými znaky je proto oblá karoserie smyslných tvarů a ostře červená barva; designéři dobře vědí, která barva asociuje vášeň. Lehké dvoumístné kupé stojí na jedenadvacetipalcových kolech. Váží jen 830 kilogramů, a to zásluhou kevlarové karoserie.

Slova designéra. „Láska dává zamilovaným křídla,“ říká Stéphane Maïore, který navrhoval interiér.
„Uvnitř vozu se cítíte, jako kdybyste pluli v oblacích.“

Zadní kola pohání elektromotor o výkonu 150 koní a 226 newtonmetrů. Nevelký sporťák je schopen zrychlit z nuly na sto kilometrů v hodině za rovných pět sekund. Nejvyšší rychlost činí 180 km/h a dojezd 160 kilometrů. Baterie lze speciální nabíječkou na 400 V nabít na 80 procent kapacity za pouhých dvacet minut.

DeZir je také přizpůsoben k výměnám technologií Quick Drop, která umožní rychle vyjmout celou sadu akumulátorů a v několika minutách ji nahradit jinou, plně nabitou. Že by se však tento vůz někdy objevil ve výrobě, o tom lze pochybovat. Očividně jeho jediným úkolem je předvést nový designový jazyk.

Nová strategie Renaultu

U Renaultu se rozhodli změnit designový jazyk. Jejich nová strategie je založena na konceptu „životních cyklů“. Chtějí postupně budovat vztah mezi vozy, které nabízejí, a svými zákazníky. Koncept vychází z předělových okamžiků v životě. První fází je zamilování se, pak objevování světa, budování rodiny, kariéry a zmoudření. To, oč se dnes v Renaultu snaží, pojmenovávají tři klíčová slova: jednoduchost, smyslnost a vřelost.

DeZir zrychluje „na sto“ za pět sekund

Zdroj: E15
Foto: Renault

Nejčtenější