Traktor pro úklid oběžné dráhy

Martin Tůma  |  Vesmír

Nízká oběžná dráha Země začíná být pěkným smetištěm. Za šedesát let co lidstvo létá do vesmíru se tam potlouká pěkná řádka vraků, větších a menších trosek. Jako poslední se k nim připojil prototyp supersonického kluzáku Falcon HTV-2, se kterým řídící středisko ztratilo kontakt 9 minut po jeho příletu na orbit.

Životnost současných vesmírných družic je omezena především zásobou paliva pro korekce jejich dráhy. Pokaždé, když se nějaká družice musí vyhýbat trosce, zkrátí to dobu, po kterou může pracovat. A protože čas jsou peníze, hledají se řešení, jak oběžnou dráhu vyčistit.

O jednom z nich, o malé solární plachetnici CubeSail jsme vás již informovali. Dnes se podíváme na studii laserového traktoru pro čištění orbitu. Systém je založen na novém druhu laserového tryskového motoru. Klasické raketové motory spalují palivo díky chemické reakci, laserový motor spaluje palivo laserem. Uvnitř motoru je třeba led, který je laserovým paprskem odpařován na vodní páru a tak vzniká potřebný tah.

Laser nemusí být nutně na stejném místě jako je motor. To umožňuje dodávat systému energie zvnějšku. A to má právě být principem laserového orbitálního traktoru. Na oběžnou dráhu má být vypuštěn jeden traktor, který svým laserovým paprskem bude ozařovat celou řadu cílů – vesmírných trosek. Na každou trosku ale bude potřeba „přilepit“ druhou část motoru – spalovací komoru se zrcadlem pro příjem laserového paprsku a se zdrojem paliva.

Potom bude možno smést nebezpečné trosky do atmosféry, kde bezpečně shoří. Na laserovém traktoru pracují nezávisle na sobě hned dvě instituce, japonská Univezita v Nagoji a ruský Research Institute for Complex Testing of Optoelectronic Devices and Systems v Sosnovém Boru.