Top 10 vesmírných aplikací pro iPhone a iPad

Karel Javůrek  |  Vesmír
Foto: Shutterstock.com

Zajímáte se o vesmír a vše s ním spojené, nebo chcete jen vědět informace o družicích, zajímavých projektech NASA a rádi se podíváte na uměleckou fotografii vzdálených galaxií? Na mobilním zařízení Applu, která jsou vybavena operačním systémem iOS, si můžete stáhnout řadu aplikací, jež vám zážitek z vesmírného zkoumání alespoň trochu přiblíží.

Podobné aplikace samozřejmě existují i pro jiné platformy. Na ně se třeba podíváme v dalším článku.

Star Walk

Pokud byste chtěli na svou drahou polovinu zapůsobit znalostí hvězd a systémů na noční obloze, se Star Walk to zaručeně zvládnete. Aplikace využívá GPS, ale vedle toho i kompas či gyroskop v iPhonu 4, a díky tomu snadno rozpozná, jakým směrem je telefon natočený.

Na obrazovce se zobrazí jednotlivé hvězdy či konstelace, na které se právě díváte. Samozřejmostí jsou podrobné informace o hvězdách či navádění na konkrétní objekt z databáze. Nechybí ani další údaje, které se týkají například fází Měsíce, řada informací je propojena s odkazem na Wikipedii.

Technologické fanoušky potěší možnost zobrazit polohu družic nebo přímo ISS. Star Walk podporuje i simulaci časového průběhu, vyhledávání objektů a prohlížení zajímavých vesmírných fotografií. Novinkou je také integrace sociálních sítí.

Solar Walk

Od stejného výrobce je i aplikace Solar Walk. Zaměřuje se na naši Sluneční soustavu, k dispozici jsou informace o každé planetě včetně naší Země, ale i o měsících nebo Slunci. Trojrozměrnou animaci lze také posouvat v čase do minulosti i budoucnosti i s různou rychlostí přehrávání.

Pokud se tedy chcete podívat, jak obíhají jednotlivé planety kolem Slunce, stačí jen několik málo doteků.

Exoplanet

Mnoho vědců zasvětilo život hledání extrasolárních planet. Tedy takových, které obíhají kolem hvězdy v jiné části naší galaxie a znamenají tak potenciální možnost výskytu mimozemského života. Zatím bylo nalezeno přes pět set exoplanet a další se stále objevují. Aplikace Exoplanet nabízí oznámení Push při nalezení nové exoplanety včetně případných podrobnějších informací. Databázi všech exoplanet s informacemi i 3D zobrazením je možné procházet i filtrovat.

Nasa App

Oficiální vesmírná aplikace od NASA je s přízviskem HD k dispozici i pro iPad. Obsahuje informace o současných a budoucích misích, odpočty ke startu raketoplánů, zajímavé fotografie, videa, nejnovější novinky a články, živý přenos kanálu NASA i propojení se sociálními sítěmi.

Moon Globe

Jestli vás zajímá náš Měsíc a nemáte dostatečně kvalitní teleskop, který by dokázal jeho obraz dostatečně přiblížit, můžete zkusit aplikace Moon Globe nebo Moon Glone HD pro iPad. Prohlížet lze celý povrch Měsíce včetně údajů o přistání sond či jednotlivých kráterech. Nechybí ani změna data s přesnou pozicí Měsíce v daném čase.

Moon Globe pro iPhone je zdarma, v případě HD verze pro iPad je již aplikace zpoplatněna. Výrobce nabízí stejnou aplikaci také pro Mars.

Pokud vám žádná z těchto aplikací nevyhovuje, můžete zkusit i některé další, které však spíše kopírují funkce předešlých, nebo se zaměřují pouze na některou oblast:

Planets

Aplikace Planets je k dispozici zcela zdarma, v nové verzi je kompatibilní i s iPadem. Nabízí dvourozměrné i trojrozměrné zobrazení oblohy včetně hvězd nebo planet.

SkySafari

Rozsáhlá vesmírná aplikace je poměrně drahá. Pro vyzkoušení si můžete zdarma stáhnout verzi Lite, ta má však velmi omezenou funkčnost. Hlavní výhodou je možnost bezdrátového propojení s hardwarovým ovládacím zařízením SkyFi a ovládat s ním teleskopy bezdrátově z iPhonu.

Moon Globe * Exoplanet * Nasa App

Space Station Lite

Odlehčená verze aplikace Space Station ukazuje polohu ISS a dalších satelitů, přesně dle aktuálního času. Pozice zobrazí na 2D i 3D mapě.

Pocket Universe: Virtual Sky Astronomy

Za necelých pět dolarů je možné koupit aplikaci Pocket Universe, která se stejně jako ostatní zabývá noční oblohou i trojrozměrným zobrazením Sluneční soustavy. Pokud se vyznáte ve hvězdách, můžete si zkusit i kvíz, který se týká rozpoznání jednotlivých konstelací.

Mars Atlas

Pro příznivce Marsu je určena aplikace Mars Atlas, která je ve stejném duchu dostupná i pro Měsíc, Venuši, Jupiter nebo Saturn. Zobrazit lze i konkrétní místa přistání sond, různé pohledy i časové posuny.

Znáte nějaké další nebo i lepší aplikace s vesmírnou tématikou pro zařízení s iOS?