Tichý lovec ponorek

Martin Tůma  |  Technika
Ilustrační foto (Foto: Shutterstock)

Ponorka se od svého vzniku velmi změnila. Z technické kuriozity konce 19. století, přes obávaného lovce konvojů v obou světových válkách, až po apokalyptickou zbraň posledního úderu ve studené válce.

Povstanou noví zabijáci

Ponorky od svého vzniku prošly dlouhou evolucí. Od zařízení neschopného čelit velkému vlnobití, přes diesel-elektrické stroje obou světových válek, až po tiché přízraky mořských hlubin napájených atomovým reaktorem.

Stejnou evolucí prošli však i lovci ponorek. Od torpédoborců házejících víceméně náhodně do vod hlubinné pumy při ochraně konvojů ve druhé světové válce, přes první vzdušné útoky z letadel Catalina a Valrus, která vyhledávala ponorky na hladině radarem, až po zařízení z dob Studené války SOSUS a SURTAS (sítě hydrofonů pokrývající dna Atlantiku a Pacifiku). K nim je potřeba přičíst síť družic a celou řadu dalších strojů – od protiponorkových letadel P-3C Orion až ke stíhacím ponorkám, jako je americká třída Seawolf nebo obávaná ruská Akula.

Ilustrační foto (Foto: Shutterstock)

Zdálo by se tedy, že nastoupit na ponorku je vpravdě sebevražedná mise. Ale není tomu tak. I ponorky se dokáží bránit a jejich zbraně mohou být pořádně ničivé. Především na jiné ponorky a lodě mohou útočit torpédy, protilodními raketami a protiletadlovými střelami. Ruské ponorky jsou osazeny dokonce atomovými torpédy.

Ponorku však nestačí pouze nalézt. Musíme ji být schopni stopovat tak dlouho, dokud se nepodaří dopravit k ní zbraně a zničit ji. A oceán je opravdu velmi rozlehlý. To všechno stojí čas a peníze, a když se to nepovede, tak i životy námořníků a letců. Ale teď je tu ACTUV.

ASW Continuous Trail Unmanned Vessel – ACTUV

Robot je ideální kandidát pro sebevražedně nudné mise, jakými je patrolování v rámci protiponorkové války (AntiSubmarineWarfare – ASW). Prozatím sice existuje jenom na papíru, avšak zbrojovka Northrop Grumman uzavřela 5. ledna tohoto roku kontrakt na stavbu prvního prototypu.

ACTUV bude lodí o váze kolem 160 tun, která bude z větší části ponořená a nad hladinou bude vyčnívat pouze nástavba pro navigaci a komunikaci. Trup o délce 19,1 metru a šířce 5,8 metru budou pohánět dva elektrické motory maximální rychlostí 27 uzlů. Robot má operační rádius 3000 km. Může se nechat měsíc unášet oceánskými proudy a poté zase měsíc jet na vlastní pohon.

Torpédo Mark 54 MAKO (Foto: Wikipedia)
Torpédo Mark 54 MAKO (Foto: Wikipedia)

Jednoduše ideální prostředek na lov ponorek – snadno se přemístí na určitou pozici, na které může vyčkávat tak dlouho, dokud nepřítel nepropluje kolem. Citlivé hydrofonické uši naslouchají hlubinám, a poté co zachytí cíl, nahodí motory a začne tiché sledování. Ale možný je i jiný scénář – aktivní zaměření sonarem a střelba torpédem Mark 54 Mako.

Mozek z Mars Roveru

ACTUV je loď bez posádky, proto potřebuje mít systémy, které zastanou obvyklou práci lidí, jako je řízení a dohadování se, kdo má komu na moři uhnout. Software pro řízení ACTUVu bude dodávat známá americká firma QuinetiQ, která se již osvědčila jako výrobce softwaru pro NASA a Americkou armádu. ACTUV má používat vylepšený software, se kterým jezdí např. po Marsu vozítko Spirit.

Další firmou, která se má podílet na vývoji ACTUVu, je známý výrobce počítačových her (především bojových simulátorů), firma Sonalyst. Ten má mít na starosti bojový mód robota: od vyhledání, přes sledování, až po případnou likvidaci cíle.

A co na to ponorky?

ACTUV bude primárně určen pro lov diesel-elektrických ponorek. I když se tyto stroje mohou zdát oproti atomovým ponorkám jako zastaralé, není to až tak úplně pravda. Kupodivu při plavbě na baterie jsou mnohem tišší a tím pádem hůře zachytitelné než velké a moderní atomové ponorky.

Ilustrační foto (Foto: Shutterstock)

Pokud ACTUV sedí na hladině a naslouchá, bude pasivními prvky neodhalitelný. Většina jeho trupu je totiž pod vodou, takže nepůjde zachytit ani údery vln o trup. Kapitán ponorky se dozví že je zle až ve chvíli, když se ACTUV pohne, aby ho sledoval, nebo když už bude torpédo ve vodě. Ale to už bude pozdě. Navíc, i kdyby poslal robota ke dnu, na baterie nejede ponorka právě nejrychleji a při „šnorchlování“ se snadno najde.

Je potřeba vědět, že diesel-elektrické ponorky má dnes ve výzbroji celá řada států. Jsou to především Írán, Severní Korea, ale podobnými ponorkami též disponují movitější narkobaroni, kteří jimi vozí do USA drogy. I z těchto důvodů se zřejmě ACTUV již brzo bude hlásit do aktivní služby.

Nejčtenější