Temná Nemesis

Martin Tůma  |  Vesmír

Naše Slunce se narodilo kdysi dávno ve velké hvězdné porodnici. Časem se rodní bratři a sestry naší hvězdy od sebe vzdálili, ale jak se zdá, někde ve vesmíru je temná malá hvězda, která se čas od času vydá k nám na návštěvu. A obvykle to má velmi katastrofické následky pro pozemský život.

Tato hypotéza není vůbec nová, ale oproti roku 1980, kdy byla poprvé zveřejněna, přišli Adrian Melott z Kansaské univerzity a Richard Bambach ze Smithsonian Institute ve Washingtonu s důkazy na její podporu. Prošli si velmi podrobně paleo záznamy o masivních vymíraních za posledních 500 miliónů let. S pravděpodobností na 99% odhalili důkazy o pravidelných návštěvách Nemesis (jak pojmenovali temného sourozence našeho Slunce).

Každých 27 miliónů let dostane život na Zemi pořádně zabrat. Zkázu nepůsobí přímo, ale prostřednictvím komet z Oortova oblaku, které blízký průlet Nemesis vyšle směrem dovnitř sluneční soustavy.

Naši potomci mohou trénovat sestřelování formací komet už při blízkém setkání s oranžovým trpaslíkem jménem Gliese 710 (viz http://www.vtm.cz/…to-spocitane). Na další návštěvu Nemesis máme zatím asi 12 miliónu let čas. Ale co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš.