Sytá „černá vdova“ slibuje bezpečný sex

Jaroslav Petr  |  Příroda

Samičky pavouka snovačky kalifornské oznamují samcům „počestné úmysly“ kořistí rozvěšenou v síti.

Pavouci snovačky (Latrodectus) sice na člověka neútočí, ale když se dostane do úzkých, tak s použitím kusadel nezaváhá. Pavoučí kousnutí může být pořádně nepříjemné. V jedových žlázách mají snovačky silný neurotoxin latrotoxin, který překonává svými účinky i jed chřestýše.

Kanibalské námluvy

Naštěstí není dávka tak velká, aby člověka usmrtila. Kousnutí je však velmi bolestivé a může vyvolat křeče. Zvláště nebezpečné jsou křeče postihující krajinu břišní. Větší zdravotní problémy však obvykle vyvolá alergická reakce na pavoučí kousnutí. K úmrtí dochází po kousnutí snovačkou jen zcela výjimečně.

Název „černá vdova“ si vysloužily samičky snovaček svým zvykem pojídat po námluvách samečky. Tento kanibalský zvyk je ale hojněji rozšířen jen u některých druhů. Například u australské snovačky Hasseltovy (Latordectus hasselti) se samec samici sám nabízí k sežrání, protože tak prodlouží páření a zvýší své šance na početí potomstva. Při páření provede samec jakési „sebevražedné salto“, kterým se přesune přímo před kusadla samice.

Zbytky jako důkaz čestných úmyslů

Námluvy snovaček kalifornských (Latrodectus hesperus) probíhají jako složitý rituál. Samec už při vstupu na pavučinu samice rozechvívá vlákna a vyvolené tak avizuje svůj příchod. Samec také přeruší některá vlákna sítě, aby odřízl samici ústupovou cestu a ta před ním nemohla prchnout. Pak přehodí přes samičku smyčku z pavučiny a pustí se do námluv a páření.

Snovačky mají zvláštní zvyk vystavovat ve své síti napůl sežrané úlovky. Na první pohled nedává jejich počínání smysl. Mnohem výhodnější by pro samici bylo, kdyby všechno sežrala do posledního drobku. V dobách bídy samice žádné zbytky nenechá. Jakmile se jí však vede jen trošku lépe, hned rozvěšuje napůl spořádanou kořist.

Podívejte se, jak samička „černé vdovy“ zpracovává svojí kořist.

Podle studie publikované v časopise Ethology je zdánlivé plýtvání potravou součástí námluv. Samice dává zbytky potravy jasně najevo, že se nasytila a nemá proto důvod konzumovat samce. Sameček může brát rozvěšené zbytky much, cvrčků a dalšího hmyzu jako pozvánku na „bezpečný sex“.