Laser místo klasických zapalovacích svíček

25. 4. 2011  |  Marek Lutonský  |  Technika

Vznik zapalovací svíčky používané ve spalovacích motorech, se datuje do roku 1860. Více než sto padesát let funguje na stejném principu: mezi elektrodami vznikne jiskra, ta zapálí směs paliva a vzduchu ve válci, kontrolovaná exploze posune píst do spodní polohy, a když se to mnohokrát za sekundu zopakuje, automobil se rozjede.

Nový typ svíčky ke stejnému účelu využívá laser, který už dnes může být tak malý, že se vejde do hlavy válce spalovacího motoru. Dle vynálezců z japonského ústavu přírodních věd zvládne laser zapálit chudší palivovou směs než klasická svíčka, zvýší účinnost motoru a lze s ním nasměrovat světelné paprsky přesně do místa, kde má exploze nastat. Nemusí to tedy být vždy na vršku válce. Laser je také rychlejší, energie se přenese za dobu o řád nižší (nanosekundy vs. mikrosekundy).

Laserovou svíčku zatím nenajdeme v žádném automobilu. Autoři tohoto nápadu ale spolupracují s firmou Denso, která je součástí skupiny Toyota, takže se uvidí.

Zdroj: The Optical Society

Nejčtenější