Středomořští „velcí bílí“ zabloudili z Austrálie

Jaroslav Petr  |  Příroda

Vzácní středomořští žraloci lidožraví připluli do Středozemního moře zřejmě omylem, když zabloudili na výletu z Austrálie k jihu Afriky.

Nejen u australských nebo jihoafrických břehů ale i ve Středomoří se vyskytuje obávaný žralok lidožravý (Carcharodon carcharias), známý také jako „velký bílý“. Středomořskou populaci žraloka lidožravého obestírá nejedna záhada. Tito až šest metrů dlouzí vodní dravci žijí ve Středozemním moři zcela sporadicky. Ve vodách Jadranu jsou relativně nejhojnější, ale to neznamená, že by se jich tu proháněla hejna. Jejich pozorování jsou i tam velmi vzácná.

Vzorky tkání středomořských žraloků lidožravých jsou opravdovou raritou. Biologům pod vedením Leslieho Noblea z University of Aberdeen se podařilo získat ke genetickým analýzám vzorky dobře konzervované tkáně z pouhých čtyř exemplářů. Dva z těchto žraloků byli uloveni u břehů Turecka, jeden u pobřeží Tuniska a další byl lapen ve vodách kolem Sicílie.

Blízké setkání s „velkým bílým“

Genetické analýzy odhalily, že středomořští žraloci tvoří jen málo početnou populaci, která je z genetického hlediska téměř „jednobarevná“. Nezdá se, že by do Středozemního moře aspoň občas vplouvali žraloci lidožraví z Atlantiku a křížili se se středomořskými žraločími starousedlíky. Středomořské populaci tak hrozí degenerace a vymření.

Špatný cíl výletu

Výsledky analýz Nobleova týmu publikované ve vědeckém časopise Proceedings of the Royal Society B nastolily otázku, jak se vůbec žraloci lidožraví do Středozemního moře dostali. Vše nasvědčuje tomu, že před 450 000 roků se vydali žraloci lidožraví z vod u břehů Austrálie na pravidelný „výlet“ k jihu Afriky. Zastihly je tam však velmi bouřlivé proudy, které je strhly k západnímu pobřeží Afriky. Podle něj putovali žraločí zbloudilci až do Středozemního moře.

„Z genetických analýz jasně vyplývá, že Středomořští žraloci lidožraví jsou australského původu,“ shrnuje Leslie Noble výsledky svého výzkumu.

Velký bílý na lovu

Vědci by rádi provedli analýzy dalších vzorků. Odhadují, že by jich mohli sehnat snad až padesát. Noble si ale nemyslí, že by dodatečné analýzy zvrátily stávající závěry jeho týmu. Zároveň doufá, že se podaří kriticky ohrožené středomořské žraloky lidožravé zachránit. V silně znečištěném a nadměrným rybolovem zdevastovaném Středozemním moři to „velcí bílí“ rozhodně nemají lehké.

Jejich vymření nebo vyhubení by podle Noblea mohlo mít pro Středozemní moře závažné následky. Na východním pobřeží USA rozvrátilo vyhubení žraloků celé mořské ekosystémy. Přemnožily se ryby, kterými se žraloci živí, a to vedlo ke zničení populací bezobratlých živočichů, jež slouží těmto rybám za potravu.