Stereo čich mravenců

Bohumil Pražský  |  Příroda

Vědci z Max Planck Institutu pro chemickou ekologii v Jeně zkoumali další navigační dovednosti pouštních mravenců. Pouštní mravenec Cataglyphis fortis je hmyz žijící v nehostinné solné pánvi Tuniska.

Tito mravenci jsou již dobře známí svojí pozoruhodnou vizuální orientací v terénu. Využívají sluneční kompas společně s počítačem kroků (mravenec doslova počítá své kroky), a řídí se též viditelnými orientačními body, pomocí nichž bezpečně naleznou během hledání potravy cestu zpět do svého hnízda.

Po výzkumu a provedení nových pokusů tým z Jeny nedávno zjistil, že tito mravenci mají ještě další trumf v rukávu – používají k určení jejich hnízd čichové podněty. Ukázalo se, že mravenci mohou nejen lokalizovat směr zdroje zápachu, ale také mohou efektivně využít různé druhy pachů v okolí jejich hnízd, jejichž směr si zapamatují.

Vědci zjistili, že mravenci mají schopnost se podle roztroušených pachů v terénu řídit, což jim slouží jako spolehlivá navigace. Jejich dvě tykadla jim totiž umožňují cítit pachy ze dvou různých směrů (ve stereo kvalitě), podobně jako je tomu u člověka v případě prostorového vnímání díky páru uší a očí.