Stáje čeká další snižování nákladů

Martina Peřinková  |  Auta

Další snižování nákladů – to je hlavní ekonomický aspekt letošního ročníku mistrovství světa formule 1, jehož první závod odstartoval v neděli v Bahrajnu. Astronomické rozpočty jednotlivých stájí donutily některé automobilky k odchodu ze seriálu. Po Hondě, která opustila šampionát již před loňskou sezonou, nenastoupí do té letošní ani Toyota a BMW.

Odchod zvažoval i Renault, který se nakonec rozhodl zůstat, ale prodal majoritní podíl lucemburské společnosti Genia Capital. Rozpočty jednotlivých stájí jsou velkým tajemstvím, podle odborné publikace Formula Money byl loni průměrný rozpočet jedné stáje přes 271 milionů dolarů, což je zhruba o třicet milionů dolarů méně než v roce 2008. Přesto stáje přislíbily, že v průběhu dvou let sníží rozpočet o další čtvrtinu až pětinu. Dohodly se tak s Mezinárodní automobilovou federací (FIA), která požadovala zavedení rozpočtového stropu ve výši 40 milionů liber.

FIA tento záměr sice neprosadila, ale alespoň částečně se jí podařilo přimět týmy, aby snižovaly náklady. Redukce rozpočtu se týká převážně velkých stájí, jako je McLaren nebo Ferrari, jejichž rozpočet podle odhadů přesáhl 350 milionů dolarů. Menší týmy, a hlavně nováčci v seriálu, disponují minimálním rozpočtem. Například stáj Virgin, jeden ze tří úplných nováčků, operuje s budgetem 40 milionů eur, který patří k nejnižším v seriálu.

Stáj HRT bojovala s nedostatkem finančních prostředků a dlouho nevěděla, zda se vůbec v prvním závodě představí. Chybějící peníze nepustily na start tým USF1, který nedokázal postavit vůz a musel svůj vstup do seriálu závodů o rok odložit. I přes značné náklady ale zůstávají závody formule 1 výnosnou záležitostí. Každoročně se podle různých studií umísťují v popředí nejvýnosnějších sportovních akcí roku.

Nepočítáme-li jednorázové akce typu olympijských her nebo mistrovství světa ve fotbale, vydělávají závody formule 1 nejvíce. Poslední zveřejněné údaje za rok 2008 (minulá sezona ještě nebyla vyčíslena) hovoří o tom, že 17 velkých cen vydělalo podle studie společnosti Deloitte téměř čtyři miliardy dolarů. Více během jedné sezony vydělává jen liga amerického fotbalu NFL (asi šest miliard dolarů) a baseballová MLB (pět miliard dolarů), ale obě soutěže disponují jasně vyšším počtem zápasů.

Přehled hlavních změn v roce 2010

  • kalendář byl rozšířen ze 17 na 19 závodů; poprvé se pojede v Koreji, do seriálu se po roční přestávce vrací závod na severoamerickém kontinentu
  • počet stájí se zvýšil z 10 na 12; zanikla stáj Toyota, BMW-Sauber bude v F1 působit jako Sauber, z Brawn GP se stal Mercedes; novými stájemi jsou Virgin racing, HRT a Lotus
  • body si nově rozdělí prvních deset jezdců v cíli, a to podle systému 25–18–15–12–10–8–6–4–2–1
  • každý vůz, který se zúčastnil třetí části kvalifikace, musí k závodu nastoupit se stejnými pneumatikami, jako měl obuté ve chvíli, kdy zajel nejlepší kvalifikační čas
  • v průběhu závodu je zakázáno tankování, monoposty proto obdržely palivové nádrže zvětšené z původních 120 litrů na dvojnásobek
  • v boxech se budou jen přezouvat pneumatiky, při přibližně třísekundových zastávkách si mechanici budou muset vystačit pouze se silou vlastních paží, platí totiž zákaz hydraulických zvedáků
  • každý jezdec bude mít k dispozici na závodní víkend šest sad tvrdší suché směsi, pět sad měkčí suché směsi, čtyři sady přechodných a tři sady mokrých pneumatik
  • týmy smí v průběhu sezony nechat testovat jezdce, který v posledních dvou letech neabsolvoval žádný závod F1; takový jezdec má nárok na jednodenní test na trati, na níž se nejezdí F1

Zdroj: E15

Nejčtenější