Sporttestery

Václav Maletínský  |  Technika

Technické vymoženosti měřící krok, tep, tlak, počet ušlapaných, uběhaných nebo odkráčených kilometrů a počítající trasu radostného nebo lehce zoufalého pohybu zřejmě v tomto období zase získají na oblibě. Při rozhodování o nákupu a při výběru vhodného doplňku je dobré znát rozdělení jednotlivých zařízení a na škodu není ani úvod do základních či pokročilejších funkcí.

Krokoměry

Nejjednoduššími a nejlevnějšími přístroji na trhu jsou samostatné krokoměry, které i v cenové hladině několika stokorun dokážou uživateli spočítat počet provedených kroků a převést je na celkovou vzdálenost. O něco dražší přístroje (400–700 Kč) uchovávají větší počet tréninkových záznamů, které lze překonat nebo zapsat do deníku.

Krokoměry rovněž přepočítávají vzdálenost a počet spálených kilokalorií či kilojoulů. Potřebují k tomu však znát nějaké základní údaje v podobě hmotnosti uživatele a průměrné délky kroku. Výsledná cifra „spálené energie“ je vždy spíše informativní, neboť krokoměr nedokáže zaznamenat tepovou frekvenci, náročnost terénu a samozřejmě neví, zda jeho majitel při zadávání trochu nepodváděl.

Pokročilejší krokoměry rozpoznají několik hladin rychlosti chůze, takže pokud se pohybujete například kadencí sto dvaceti kroků za minutu po dobu deseti minut, počítá krokoměr s vyšší aerobní zátěží a přepočítá spotřebované kilojouly s určitým bonusem. Pro použití krokoměru nepotřebujete žádné speciální znalosti. Postačí jen základní informace, že pro trvalé zdraví by měl člověk ujít přibližně 10 000 kroků denně, a chcete-li začít hubnout do plavek, pak je třeba dosáhnout hladiny alespoň 15 000 kroků.

Levné přístroje jsou se svým cvakáním a cinkáním kyvadla vhodné k brigádnickým procházkám v třešňové aleji, kde spolehlivě plaší nenechavé ptactvo. Dražší modely (stále v hranici do přibližně 1200 Kč) bývají téměř nebo zcela neslyšné, protože používají modernější gyroskopické senzory.

Ve vyšší cenové hladině lze najít krokoměry s možností ukládání tréninkových dat na internet. Při výběru zřejmě narazíte na značky Silva, Polar nebo Omron. Krokoměry se budou jako zajímavý doplněk častěji objevovat v mobilních telefonech a přístrojích osobního audia a videa, vybavených gyroskopickými senzory pro otáčení obrazu (zpravidla mění orientaci displeje podle natočení telefonu – vodorovně nebo svisle).

Na první přístroje tohoto typu bylo možné narazit již před čtyřmi lety – byly jím vybaveny například telefony Sony Ericsson W710i nebo Samsung B2700. Krokoměr je standardní součástí hudebního přehrávače iPod Nano 5. generace, jako aplikace a je dostupný ke stažení pro telefony iPhone a přehrávače iPod Touch.

V kombinaci s vybranými modely sportovní obuvi Nike či Adidas jsou funkce krokoměru rozšířeny i o speciální tréninkové programy (v botách jsou snímače pro přesnější sledování pohybu a zátěže v závislosti na hmotnosti uživatele).

Sportovní hodinky – tréninkové počítače

Pro sportovce či nadšence, kteří chtějí spalovat kalorie nebo zlepšovat výkony efektivnějším způsobem, jsou na trhu sportovní hodinky (uváděné také pod názvem tréninkové počítače). V levnějších variantách (2000–4000 Kč) jde v podstatě o digitální krokoměry s rozšířenými časovými funkcemi a s možnostmi sledování tepové frekvence, která je velmi důležitá pro správné cvičení.

Můžete se honit cestou necestou, po lesích, stráních či loukách jako ohař za kořistí, ale pokud se tepová frekvence nebude pohybovat v efektivní zóně, půjde hubnutí nebo naopak zvyšování vytrvalosti či síly pomaleji. Samozřejmě ale půjde lépe než při přátelském klábosení nad kávou a třemi zákusky s marmeládou, čokoládou a šlehačkou…

Tepová frekvence je hodnotou udávající počet úderů srdce za jednu minutu. Klidovou tepovou frekvenci lze změřit třeba hned po probuzení, na krční tepně nebo vnitřní straně zápěstí, pohybuje se mezi 60–90 tepy za minutu, u sportovců často pod hranicí šedesáti tepů. Maximální tepová frekvence představuje počet tepů, které může naše tělo v jedné minutě vykonat.

Na výpočet klidové, maximální a různých efektivních tepových frekvencí existuje mnoho vzorců, nejčastější je: od hodnoty 220 odečíst věk, například pro třicetiletého muže je to 220 – 30 = 190. Pro ženy je pak základní hodnota 230. Pro hubnutí je nejlepší frekvence v rozmezí 65–75 % maximální tepové frekvence, pro udržení kondice a zlepšení výkonu 75–80 %. I u sportovních hodinek je třeba zadat vestavěnému počítači nějaké vstupní údaje. Kromě hmotnosti a délky kroku přibývá také věk a hmotnost.

Ze všech údajů dokáže počítač vytvořit pásma tepové frekvence, navrhne programy k hubnutí nebo udržení či zvyšování kondice a sleduje jejich dodržování. Při začátku tréninku stačí zvolit program, stisknout tlačítko pro start a začít se pohybovat. Sportovní hodinky zobrazují základní informace na displeji, někdy jen v číselné, jindy i v grafické podobě.

Sledují tep srdce, volitelným zvukovým signálem upozorní na přechod z jedné frekvence do druhé, mohou výstražně pípat při dosažení propočítané maximální frekvence a naznačit uživateli, že přepíná své síly. Dražší modely dokážou odeslat výsledky na internet nebo do počítače, vedou tréninkový deník a sledují jeho plnění.

Středně drahé varianty sportovních hodinek v cenové hladině 4000–7000 Kč nevyužívají pro měření tepu jen čidlo v pásku nebo těle hodinek, ale spoléhají také na bezdrátovou technologii přenosu dat ANT, která snímá tep z hrudního pásu (většinou je součástí balení, lze dokoupit samostatně).

Některé hodinky spolupracují i s cyklistickými počítači a s nožními senzory, informujícími o rychlosti jízdy a kadenci (počtu) šlápnutí za minutu, případně o indoorových aktivitách. Ve stejné cenové kategorii se pohybují i náramkové či kapesní sportovní testery s vestavěným GPS přijímačem, který zaznamenává přesný pohyb v prostoru a dokáže jej přenést na mapu v počítači k vyhodnocení náročnosti terénu a fyzické zátěže.

K dispozici jsou pohledy na křivku profilu trati, celkovou rychlost, tepovou frekvenci, spálené kilokalorie, vše lze opět zaznamenat do elektronického tréninkového deníku nebo zaslat na internetové stránky pro porovnání s ostatními. Záznamy ze sporttesterů využívají trenéři ke kontrole dodržování stanovených tréninkových plánů a k plánování dalšího rozvoje síly, vytrvalosti nebo snižování hmotnosti.

Dražší varianty sportovních hodinek mohou být vybaveny i mapovými podklady pro plánování tras a využití GPS také pro navigaci, objevuje se u nich vestavěný kompas nebo barometr. Výjimkou dnes nejsou ani zařízení, která po připojení USB komunikačního bezdrátového rozhraní k počítači automaticky přenesou data z hodinek do stolního PC nebo notebooku pokaždé, když se jejich majitel přiblíží na několik metrů dosahu.

V levné skupině sportovních hodinek najdete například značky Beurer či Topcom a mírně dražší Timex. Ve všech cenových kategoriích objevíte modely společností Polar, Suunto a výrobky Garmin (jak v kategorii s GPS, tak bez něj).

Cyklistické počítače

I pro cyklisty je možné nalézt spoustu zajímavých doplňků v podobě základních počítačů, středně vybavených přístrojů a modelů s GPS (příjem satelitní navigace a určení polohy). Jednoduché počítače v hodinkách nebo s možností připojení na řídítka se mění se vzrůstající cenou na zajímavé informační nástroje, které spolupracují s čidly na kole, na nohách či na hrudním pásu.

Vyšší ceny mezi 7000–10 000 Kč jsou určeny pro cyklistické navigace s GPS modulem a jejich externí bezdrátové snímače. Od 10 000 Kč jsou k dispozici zařízení s citlivým snímačem GPS a speciálními cyklistickými či turistickými mapami, případně modely, jejichž uživatel se může spolehnout na voděodolnost jak při dešti, tak při ponoření. Potěší jej sklo náramkového počítače, které je odolné proti poškrábání. Mezi značkami počítačů pro cyklisty se objevují jména Cateye, Ciclosport, Polar, Sigma, VDO a Garmin s GPS a mapovými podklady.

Naše doporučení

Při vylepšování fyzické kondice nebo snižování váhy není důležité, kolik utratíte, ale že něco začínáte dělat. Spokojenost s rozhodnutím pocítíte už při čtení prvních získaných sportovních výsledků. Patříte-li k odvážlivcům, kteří chtějí překonávat své výkonnostní hranice, zasloužíte uznání. Na druhém nebo třetím tréninkovém běhu, jízdě nebo pochodu ale nezkoušejte svoje maxima. Ke sportovním hodinkám na ruku přiberte také rozum do hrsti.

Zdroj: Formen

Nejčtenější