SPECIÁL: Vzestup čtyřkolek

Přemek Vaněk  |  Auta

Že čtyřkolky hýbou světem, je sice přehnaná teorie, ale na druhé straně se nedá popřít, že malé teréňáky nejen celosvětově, ale hlavně u nás zažily za posledních několik let takový rozmach jako málokteré odvětví.

Nástupu čtyřkolek se ani nemůžeme divit. Motorová vozidla mají u nás obecně velkou tradici a quady i užitkáče ve svých kořenech vzešly z motorek, takže jejich cílová skupina k sobě nemá daleko. Ovšem rozdíl je v tom, že zatímco s motorkou půl roku stojíte, se čtyřkolkou můžete orat, ať je červen nebo závěje. Pokud se na situaci podíváme od začátku, začaly se první náznaky vícestopých vozidel líhnout v Americe v sedmdesátých letech.

Tenkrát vzaly do rukou otěže vesměs japonské tříkolky původně sestrojené k blbnutí v dunách. Kombinace ostrých dvoutaktů a třech bantamových kol byla ale mimo duny spíš výrobníkem vdov než prostředkem zábavy, a tak sportovní federace udělaly těmto jatkám přítrž. Základ myšlenky byl ale zajímavý, Japonci později zkusili přidat ještě jedno kolo a trefili hřebík na hlavičku. To jsme v začátcích osmdesátých let a hned z nuly se zjevily dva základní směry, v nichž se odehrávají prodejní boje dodnes.

Jedním jsou užitkové čtyřkolky, prapůvodně vyvinuté jako mechanická dělnická třída pro venkov Severní Ameriky, druhým kořenem jsou sportovní střely, v nichž na začátku sloužily ostře nabroušené dvoutakty. V tomto podání kvetla tato technika do začátku devadesátých let, ale s tím, jak začínaly být dvoutakty ekologicky zatracovanou koncepcí a továrny měly co dělat s vývojem krosek, vývoj sportovních quadů lehce usnul.

Ze spánku se ovšem čile probral po roce 2005. Jako nejprestižnější třída se ustanovily čtyřdobé čtyřistapadesátky a terénní raketu s tímto obsahem má v nabídce každá pořádná továrna.

Na mrtvém bodě se nezastavily ani pracovní stroje, které nabraly druhý dech přibližně ve stejné době jako sportovci. Jestliže se u quadů staly vrcholem čtyřistapadesátky, v užitkovém světě objem neustrnul a již několik let jsme svědky soutěže o to, kdo do užitkáče zabuduje větší motor. K původnímu účelu tvrdé práce se přidal i faktor zábavy, možnosti vydat se na expedici, a aby toho nebylo málo, začaly se objevovat i zmenšené traktory označované jako side-by-side a stavěné na základu pracovních čtyřkolek.

Jak to bylo u nás?

V našem rybníku se dlouho nedělo nic, až se do děje vložili Petr a Vašek Přibáňové, kteří jsou pro české čtyřkolky něco jako Cyril a Metoděj. První stroj k nám přivezli v roce 1997 a pro představu můžeme uvést pár vzpomínek Petra Přibáně: „Nějakou dobu jsme byli v Anglii a tam jsme začátkem devadesátejch let viděli čtyřkolky u farmářů, brácha byl čas v Americe, takže viděl čtyřkolky i tam. Když jsme vezli první mašinu, tak jsme dojeli akorát do Doveru a tam nás zavřeli, protože byla kradená. V Anglii ale funguje právní systém trochu jinak než tady, takže se to všechno rychle vyřešilo a obratem jsme přivezli druhou, to byla Kawasaki 220. Přivezli jsme ji v roce 1997, ale to tady nikdo ani nevěděl, o co běží. Měli jsme ji půl roku v Libni na bazaru a lidi volali, co to je, k čemu je to dobrý, jestli se s tim dá orat nebo jestli to má značky. Ty tehdy na čtyřkolce vůbec nepřicházely v úvahu. Nakonec jsme ji ale prodali dobře, asi za 85 tisíc.“

Postupem času se dvoustopých teréňáků chytilo i pár dalších firem, ovšem o nějakém trhu se dá vážně mluvit až pár let po přelomu tisíciletí. Svoje udělal jednak světový rozvoj, možnost homologace pro provoz na silnici a v neposlední řadě nástup továren z Číny a Tchaj-wanu chrlících milionové série cenově dostupnějších mašin. Ty si u nás rychle našly svoje příznivce, a protože konstruktéři nespí ani v Asii, dá se několik schopných strojů najít i v této oblasti.

Když budete chtít stroj z Číny nebo Tchaj-wanu, tak jedině techniku, která je u nás nebo v Evropě už vyzkoušená. Dají se totiž stále najít skvosty v krásných barvách a se světoznámým názvem (např. Yamasaki) za super cenu, ale maximálně s životností v řádu dnů, stejně dobrými jízdními vlastnostmi a zárukou tak hodinu od prodeje. No a když už víme základní informace, přichází čas podívat se na konkrétní stroje a udělat si obrázek, co si u nás lze pořídit za parádu.

Svižník s automatem

Access Tomahawk 400 Limited

Při konstrukci podvozku se nechali Tchajwanci inspirovat ostrou japonskou technikou, a pokud jde o rozměry, je čtyřstovka dospělá sportovní čtyřkolka. Trubkový rám je sázkou na jistotu, šířka předních ramen je pro sport akorát a zadní vidlice je hliníková, poctivě svařená ze dvou masivních odlitků. S příchodem čtyřstovky by se dalo říct, že Tomahawk dostal to, co jeho podvozek od začátku potřeboval. Sladění živého jednoválce se sportovním variátorem si zaslouží pochvalu, a i když s mašinou vletíte na motokrosovou trať, nemáte se za co stydět a svezete se parádně.

Kočka na pásech

Arctic Cat 700 H1 TRV EFI 4×4

Je vidět, že si po éře japonských motorů začala továrna z Minnesoty stavět pracáky od základu podle sebe a na H1 táhnou všechny díly za jeden provaz. Motor ničím nezaostává za současným vývojem, čtyřventilový jednoválec má elektronicky řízené vstřikování a zplodiny odcházejí nerezovým koncovým tlumičem značky Remus. Dlouhá a široká čtyřkolka je v terénu hodně stabilní, zavěšení všech kol je nezávislé a pérování je nastavitelné v pěti krocích. A pokud je zima jako letos, dá se Arctic Cat postavit na pásy a potom má sedmikilo blízko ke kombinaci rolby s kamzíkem.

Tchajwanský buchar

Dinli Centhor 700

Továrna Dinli Metal Industrial si vzala za úkol výrazně opepřit konstrukci dřívějších menších obsahů a cíl byl splněn v loňském roce, kdy se objevil zcela nový Centhor 700, který vedle běžných řešení velkého pracáku přináší několik inovací. Svojí cestou se Dinli vydala hlavně v konstrukci zavěšení kol a sedmikilo má jako jediný velký užitkáč všechna ramena z hliníku. U tchajwance na takovou konstrukci koukáte jako žába ze salátu, ale když s ní přijde továrna, která se zpracováním kovů zabývá od třiaosmdesátého, uznáte, že o materiálech musí něco vědět. V legalizovaném provedení vás zákon zastaví na 15 kW, ale komu by bylo po koních smutno, dá se lusknutím prstu motor otevřít na čtyřicet koní a skoro padesát newtonmetrů.

Kde vývoj došel daleko

Can-Am Renegade 800R EFI X XC

Přestože se název Can-Am poprvé objevil v sedmdesátých letech, čtyřkolky této značky za sebou takový rodokmen nemají. Prapůvodní Can-Amy byly totiž poměrně úspěšné krosky, pak se ale z terénu továrna stáhla. Základním kamenem renegada je rám a zavěšení kol stejného typu jako u užitkového bratra Outlandera, a to znamená hlavně páteřové šasi z ocelového profilu. Ten obepíná motor zespodu i shora, šasi je pevné a s masivním profilem je celá stavba odolná při hrubém ježdění třeba po kamenech. Pro letošek dostal Renegade navíc zesílené dobíjení, hlavně proto, že se v přední masce objevují šedesátiwattová světla, aby vás noc nemohla zastavit.

Hondí návrat

Honda TRX 450R

Od roku 2002, kdy Honda představila motokros CRF 450R, snil nejeden čtyřkolkář o tom, že někdo vezme jeho jednoválec Unicam a zasadí ho do podvozku TRX 250R. Čekání nadšenců trvalo do roku 2004, kdy japonská továrna odhalila TRX 450R a sen řady quadistů se stal realitou. Motor je spíš než na koně naladěn na plynulost, záběr odspodu a dostatek točivého momentu ve středním pásmu. Hondice má výhodu také v nízké hmotnosti, 170 kilogramů je na quad lehká váha, v případě TRX navíc inteligentně nahuštěná ke středu mašiny. Poloha pilota je přirozená a Honda umí to, co málokdo – dát všechno na místo, kde ovládač podvědomě čekáte.

Hravý náklaďák

EMU Tractor 700 UTV

Vozy kategorie side-by-side začaly žít v momentě, kdy se staly čtyřkolky dost silné na to, aby se na jejich základu dalo postavit i něco většího. EMU patří mezi nejdostupnější side-by-side a díky tomu si ho kromě práce část malotraktoristů pořizuje i na zábavu, která má s tímhle strojem určitě něco do sebe. Spolu se sedmistovkou se zmenšený náklaďák prodává i jako pětikilo, obě verze jsou osazeny rámem, litými koly, pásy, opěrkami, čelním plexi a nízkými plastovými dveřmi. Základem je prostorová konstrukce z ocelových profilů, ochranný rám je trubkový a kola jsou zavěšena nezávisle na dvojitých ramenech.

Pracák superstar

Journeyman Gladiator X6

Letos se užitkáč objevuje už ve své páté generaci, nový je motor, vstřikování, ale základní myšlenka nerozbitného tanku zůstala. Za dobu, kdy je u nás Glad v prodeji, se k lidem dostalo několik tisíc exemplářů, a zatímco technika se v průběhu času různě mění, základ robustního rámu je přítomen stále. Trubky mají silné stěny a důležité nosníky jsou tvořené kusem železa.

Lesní koráb

Kawasaki KVF 750 4X4

Sedmsetpadesátka je vlajkovou lodí užitkových čtyřkolek Kawasaki, a tak bylo jasné, že si dá továrna na její modernizaci záležet. Další vývojový stupeň japonského korábu do lesa má upravené nastavení odpružení, hliníkové stupačky a silnější uložení poloos. Hliníkový véčkový dvouválec je z velké části shodný s předchůdcem a vstřiky jsou vsazeny do potrubí s průměrem 36 milimetrů. Elektroniku řídí 32bitový procesor, který se rozhoduje na základě informací o teplotě chladicí kapaliny, teploty okolního vzduchu, polohy plynu nebo atmosférického tlaku.

Čeho se konkurence bála, to přišlo

KTM XC Sport ATV

KTM XC Sport ATV je zcela nová ostře nabitá zbraň s původem v Mattighofenu. Pomeranč se dělá ve dvou objemových variantách a obě jsou připravené se po smontování postavit na startovní rošt. Na sestřelení soupeřů ve čtyřistapadesátkách je zaměřená verze 450 XC a s 525 XC uděláte díru do světa ve třídě Open. V jakém typu závodu, to záleží na vás, protože kompletně stavitelné pérování a šířka zadní osy umožní přizpůsobit oranžového zabijáka řadě typů tratí.

Radost pro čtyři

Polaris Ranger RZR 4 Robby Gordon Edition

Side-by-side začínají v poslední době překvapovat svým rozmachem. Z původní čistě účelové věci se začal stávat stejný hit jako zhruba před deseti lety čtyřkolky a že se vývoj nezastaví ani letos, ukazuje Polaris novou verzí svého rangeru, která je jako první na světě pro čtyři osoby. První sportovní čtyřsedadlové side-by-side je naladěno tak, aby mohlo odolávat extrémním nárokům v dunách, otevřeném prostoru i členité přírodě a vpřed ho žene řadový dvouválec s objemem 760 kubíků, vstřikováním a výkonem pětapadesáti koní. I po naložení kompletní posádky zvládne RZR 4 zrychlit v terénu z nuly na šedesát během čtyř a půl sekundy a maximální rychlost se pohybuje kolem devadesáti kilometrů za hodinu.

Quadzilla je zpátky

Suzuki LT-R450 QuadRacer

První sportovní quad ze samurajovy dílny se objevil na konci osmdesátých let a byl to QuadRacer 250 s dvoutaktem z krosky. Po pár letech přidala Suzuki i pětikilo, kterému se kvůli brutálnímu motoru hromadně přezdívalo Quadzilla, a jak žluté sportovní quady rychle přišly, tak na začátku devadesátých let rychle odešly. Na další opravdu ostrou Suzuki museli čtyřkolkáři čekat až do roku 2006. Čekání bylo dlouhé, ale vyplatilo se. Období nicoty zpestřené pouze čtyřkilem LTZ narušila radikální rozplácnutá mašina s motorem odvozeným z krosky RM-Z, vstřikováním a plně stavitelným podvozkem. Motor, který jede jako z praku, chladí velkokapacitní výměník, zadní světlo je z LED a tlumič výfuku trčí přesně uprostřed zádi. Na rámu je navěšeno minimum plastů, které přímo vyzývají k nalepení startovních čísel.

Rozšláplá bestie

SMC RAM 520RR OnRoad Edition

SMC znamená hlavně rám konstruovaný speciálně pro velký jednoválec a ramku proto nepohání nic jiného než bytelný buchar Subaru. Rozdílů proti terénní RR je několik, a to hlavně v podvozku, který má po předělání větší talent a chuť brousit silnici. Novinkou pro asfaltovou bestii jsou jinak nastavené plynokapalinové tlumiče s vyrovnávacími nádobkami. Japonský půllitr s pětikvaltem a delším převodem jsou zárukou zrychlení, které z ostatních účastníků provozu stihnou akorát motorky a z automobilů můžete mít po městě a v zákrutách srandu.

Tchajwanský terč

TGB Target 425 4×4 Limited

TGB se k nám se svým targetem dostává pouze v limitované sérii. Mašina je mohutná, vysoká a široká a kryty předních ramen vizuální dojem ještě zdvojnásobí. Do tmy se zařezávají čtyři čočky a vršek předního plastu s krytem přístrojovky mají karbonové polepy. Když Limited, tak samozřejmě žádný odpad a TGB na ráfky nazulo prvoligové drapáky Maxxis Razr2. Target není totéž co obvyklé tchajwanské třístovky, proti nim má rozměry velké široké mašiny. Jeho posláním je především offroadové dobrodružství.

Stále na vrcholu

Yamaha YFZ 450R

Ve své poslední generaci přichází čtyřistapadesátka v další podobě a svoji roli opět hrálo nekompromisní inženýrství. Nová etapa vystartovala s masivně pevným, ale superlehkým hliníkovým šasi kombinovaným s částmi podvozku z ocelových trubek. Horní část rámu je tvořena několika k sobě sešroubovanými litými částmi a stejně tak jsou odlitky dole spojeny s ocelovou konstrukcí.

Zdroj: Formen

Nejčtenější