Španělský národní poklad se jmenuje Seat

Jaroslav Matějka  |  Auta

Za šedesát let své existence prodala španělská automobilka Seat více než 16 milionů aut a prožila chvíle, kdy byla nahoře i dole. Málokdo si dnes už vzpomene na časy, kdy se v jejích továrnách jen montovaly licenční fiaty. Seat je dnes sebevědomý národní výrobce a Španělé na něj nedají dopustit.

Fiat se španělským logem

Společnost Seat byla založena 9. května 1950. Zakládací smlouvu podepsala státní organizace INI (Instituto Nacional de Industria, s kapitálovým podílem 51 procent), sedm velkých španělských bank (42 procent) a italská automobilka Fiat (sedm procent). Ta sehrála nejdůležitější roli, přispěla technickou podporou a licencí na výrobu svých modelů.

Továrna byla postavena na pozemku v barcelonské čtvrti Zona Franca. Volba hlavního města Katalánska nebyla náhodná. Barcelona byla od začátku 20. století centrem španělské automobilové výroby, domácí (Hispano-Suiza, Elizalde) i zahraniční (Ford Motor Ibérica, General Motors Peninsular). Město proto mohlo nabídnout infrastrukturu a pracovní sílu.

Dlouhá cesta. Seat začínal v padesátých letech s výrobou licenčních fiatů

Montážní linka byla uvedena do provozu v květnu 1953 a první vůz značky Seat z ní sjel 13. listopadu. Nazýval se 1400 A a byl to impozantní sedan s pohonem zadních kol poháněný vpředu uloženým motorem o výkonu 44 koní. Za den vznikalo pět vozů a v továrně pracovalo 925 zaměstnanců.

Španělsko na (nohách) kolech

V roce 1957 uvedl Seat na trh typ 600, který vycházel z modelu Fiat 600. Vyvolal ohromující vlnu nadšení a do března 1957 měla továrna přes 100 tisíc objednávek. Výroba vzrostla během roku na šestinásobek. Malý lidový vůz, láskyplně nazývaný „seiscientos“, znamenal pro Španělsko to samé jako Renault 4CV pro Francii, Fiat 500 pro Itálii a „brouk“ pro Německo.

Do roku 1973 bylo celkem vyrobeno 800 tisíc modelů Seat 600 a Fiat si úzkostlivě hlídal, aby jejich prodej probíhal pouze na místním trhu. Nové dohody mezi akcionáři vedly ke zvýšení podílu Fiatu na 36 procent a poklesu podílu INI přibližně na stejnou hodnotu, přičemž akciový kapitál se zdvojnásobil.

V polovině sedmdesátých let vlastnilo osobní automobil 48 procent španělských domácností, zatímco o deset let dříve to bylo jen 27 procent. Počet automobilů na španělských silnicích neustále vzrůstal. Na začátku sedmdesátých let jich bylo téměř 2,4 milionu a polovina z nich nesla logo Seat. V roce 1971 se stal Seat největším průmyslovým podnikem ve Španělsku, necelých 20 let po svém založení.

První originální Seat

V roce 1975 bylo otevřeno Technické centrum v Martorellu. Právě zde měly být vyvíjeny jedinečné produkty vlastní konstrukce. Jako první zde vznikl Seat 133, první originální konstrukce značky, která vzešla z platformy 850. V roce 1974 dosáhl Seat obratu necelé miliardy amerických dolarů a stal se osmým největším výrobcem automobilů v Evropě.

Hvězda v akci. Seaty propagovala v sedmdesátých letech i herečka Ursula Andressová

Zároveň to byla jediná společnost, která ve Španělsku navrhovala a vyráběla osobní vozy. V roce 1978 ovšem Seat vykázal vysokou ztrátu, a to i přestože vyrobil 288 487 vozů. Organizace INI a banky držící akcie podniku navrhly postupný prodej až 81 procent podílu Fiatu v následujících dvou letech a průběžné zvyšování kapitálu. Fiat návrhy nakonec akceptoval s řadou podmínek.

Neklidná osmdesátá léta

Tržní podíl se propadl o 26 procent, počet zaměstnanců klesl a akumulované ztráty dosáhly v roce 1982 částky přesahující 23,655 miliardy peset. Fiat se pod tíhou finančních ztrát rozhodl, že již nepřistoupí ke druhé etapě zvyšování kapitálu. Konečná dohoda zněla, že Fiat prodá svůj podíl za symbolickou jednu pesetu a zaváže se odkoupit 400 tisíc vozů vyrobených ve Španělsku během následujících pěti let, aby je prodal ve své síti pod značkou Fiat.

Seat zároveň mohl volně vyvážet vlastní modely nevyráběné v italské licenci. Poprask mezi motoristy, a to nejen ve Španělsku, způsobilo v roce 1984 představení modelu Ibiza. Vůz moderní koncepce s motorem vpředu napříč pohánějícím přední kola se mohl pochlubit dvěma slavnými tvůrci: design navrhl Giorgetto Giugiaro a vývoj nových motorů o objemu 1,2 litru a 1,5 litru zajišťoval Porsche.

Přichází Herr Volkswagen

V roce 1986 přesvědčil šéf koncernu Volkswagen Dr. Carl H. Hahn tehdejšího premiéra Španělska Felipe Gonzáleze, aby souhlasil s privatizací společnosti Seat. Wolfsburský koncern získal ve španělské automobilce podíl 51 procent a ještě téhož roku byl navýšen na 75 procent.

V roce 1989 bylo vyrobeno rekordních 474 149 vozů a Seat se vrátil k ziskovému hospodaření. Volkswagen v následujícím roce zvýšil svůj podíl na 99,9 procenta. I díky modelu Ibiza, jehož bylo vyrobeno již 500 tisíc vozů, začali evropští motoristé vnímat značku jako symbol originality.

Zelená louka v Martorellu ožila

V říjnu 1993 byla výroba přemístěna do Martorellu, jednoho z nejmodernějších závodů v Evropě. Opora španělské ekonomiky Automobilka Seat zaměstnává 13 500 lidí. V současnosti vytváří pět procent HDP Katalánska a 1,5 procenta Španělska. V roce 2008 vydala na výzkum, vývoj a investice 234 milionů eur (588 milionů eur po započtení investic do nových produktů, výrobního zařízení a dalších zlepšení).

Tím se zařadila na druhé místo mezi investory soukromého kapitálu do výzkumu a vývoje ve Španělsku podle údajů zveřejněných Eurostatem, statistickým úřadem EU. Představení prototypu MPV Alhambra v roce 1995 potvrdilo ambice automobilky. V roce 1996 se objevily dvě nové varianty na základě úspěšné Ibizy – dvoudveřová Cordoba SX a užitková Inca.

O rok později následovaly první sportovní verze Ibiza Cupra. V roce 1998 byla představena druhá generace vozů Toledo a z výrobních pásů sjela Ibiza s pořadovým číslem dva miliony. V Martorellu v této době vyrábělo 13 500 zaměstnanců 2200 vozů denně.

Smršť modelů

V poslední době se v nabídce objevily rozmanité varianty vozů Leon (TDI 150 k, Cupra, Cupra R a FR), modernizací prošly řady Alhambra a Arosa, představena byla třetí generace Ibizy a druhá generace Cordoby a Seat Sport uvedl na trh limitovanou edici Ibiza Cupra R.

Seat zavedl nový slogan, jímž podtrhl svoji orientaci: Auto Emoción. Sportovní zaměření značky se odrazilo i ve složení modelové nabídky, kterou rozšířily verze Cupra R a FR. Výroba Ibizy přesáhla 4 miliony vozů. Exeo představené na autosalonu v Paříži v roce 2008 předznamenalo posun k prémiovým segmentům.

Premiant. Nejúspěšnějším modelem Seatu je Ibiza. Design navrhl Giugiaro, s motorem pomohl Porsche

Uvedením nového MPV Alhambra na trh bude letos na podzim završena kompletní obnova výrobního programu. Ten zahrnuje pět modelových řad: Ibiza, Leon, Altea, Exeo a Alhambra. Vrcholem nabídky jsou sportovní modely FR a CUPRA. Seat ovšem úspěšně zavádí také ekologické modely ECOMOTIVE.

Optimistická čísla

V roce 2009 vyjelo z automobilky 337 tisíc nových vozů. Dvě třetiny produkce směřovaly za hranice, většinou do evropských zemí. V letošním roce, v období od ledna do konce května, to bylo již 147 600 vozů, což znamená oproti loňskému roku nárůst o 7,2 procenta. Nejúspěšnější je Seat ve Španělsku, tam dodal 44 900 vozů, což znamená oproti loňskému roku nárůst o 46,4 procenta.

Jak šel čas

1950

9. května byla založena společnost Sociedad Española de Auitomóviles de Turismo. Na jejím vzniku se podílela státní organizace INI (Instituto Nacional de Industria), sedm španělských bank a italská automobilka Fiat.

1953

V květnu byla uvedena do provozu montážní linka, první vůz značky Seat z ní sjel 13. listopadu. Nazýval se 1400 A.

1957

Na trh byl uveden typ 600, vyvolal mezi Španěly nadšení, do března měla továrna přes 100 tisíc objednávek.

1968

Byl představen model 124, počet zaměstnanců se zvýšil na 20 tisíc, roční produkce se vyšplhala k hranici 200 tisíc vozů. Proběhla též oslava výroby miliontého vozu.

Na trh byl uveden exkluzivní model Seat 1430 a rodinné provedení řady 124. Na snímku dole je model 127 při představení v Bilbau.

1971

Seat se stal největším průmyslovým podnikem ve Španělsku. Objem exportu vzrostl desetinásobně více než na 55 tisíc vozů.

1972

Seat přešel u nového modelu 127 na přední pohon. Novinka byla brzy doplněna čtyřdveřovými a pětidveřovými verzemi.

1974

Seat dosáhl obratu necelé miliardy dolarů a stal se osmým největším výrobcem automobilů v Evropě. Závod Martorell dostal novou výrobní linku a centrální sklad, počet zaměstnanců převýšil 30 tisíc a denní produkce byla 1900 vozů.

1975

Bylo otevřeno Technické centrum v Martorellu, jako první zde vznikl Seat 133, první originální konstrukce značky.

1978

Seat vykázal vysokou ztrátu, přestože vyrobil 288 487 vozů.

1986

Volkswagen získal ve španělské automobilce většinový podíl (51 procent), který o pár měsíců později navýšil na 75 procent.

1989

Bylo vyrobeno rekordních 474 149 vozů.

1993

Byl uzavřen závod na Zona Franca a montáž z Toleda byla přemístěna do Martorellu.

2008

V Paříži bylo představeno nové Exeo, předznamenalo posun značky k prémiovým segmentům.

2010

Začaly oslavy šedesáti let značky Seat.

V Ženevě Seat představil koncept IBE. Kompaktní, elektrickým pohonem vybavený vůz naznačil směr, kterým by se automobilka chtěla ubírat v nejbližší budoucnosti. Elektromotor dosahuje nejvyššího výkonu 75 kilowattů a vůz má dojezd až 130 kilometrů.

Seat v číslech

  • Od roku 1953 vyrobil Seat více než 16 milionů vozidel. V roce 2009 to bylo 337 tisíc nových vozů.
  • Dvě třetiny produkce jdou na export, z toho většina směřuje na evropské trhy.
  • Seat má po světě více než tři tisíce prodejních a servisních středisek v 72 zemích.
  • Z 11 tisíc zaměstnanců v Barceloně pracuje přibližně 1300 lidí v Technickém centru, kde probíhá výzkum a vývoj budoucích produktů značky Seat.
  • Hlavním výrobním závodem je Martorell, ten patří k nejvyspělejším v Evropě. Každý den zde sjíždí z výrobních pásů kolem dvou tisíc vozů.

Zdroj: E15

Nejčtenější