Solar Dynamics Observatory úspěšně odstartovala

Martin Tůma  |  Vesmír

11. února tohoto roku v 16:23 našeho času úspěšně odstartovala z mysu Canaveral raketa Atlas V s novou solární observatoří na palubě aby ji vynesla až na geosynchronní orbitu ve výšce 36 000 km. SDO má sloužit k lepšímu pozorování Slunce a komplexnějším předpovědím kosmického počasí.

Přístroje na její palubě budou monitorovat ultrafialové sluneční záření, magnetické pole, změny na slunečním povrchu a také pořizovat snímky sluneční korony. Na Zemi bude posílat každých 10 sekund snímky celého slunečního kotouče v rozlišení, jaké mají IMAX filmy. Observatoř má pomoci ve výzkumu a pochopení zákonitosti slunečních cyklů a jejich vlivu na pozemské počasí.

Další důležitou oblastí výzkumu je kosmické počasí. Rozsáhlé sluneční erupce, které vyvrhují do meziplanetárního prostoru ohromné množství ionizované plazmy mohou velmi vážné poškodit nejen satelity na oběžné dráze Země, ale i soustavu pro rozvod elektrické energie, jak se tomu stalo například 13. března roku 1989 v Kanadě. SDO doplní flotilu družic SOHO, zkoumajících naši mateřskou hvězdu.

Aktuální snímky Slunce můžete nalézt zde: http://sohowww.nascom.nasa.gov/data/realtime/

http://www.nasa.gov/…n/index.html – obsahuje i video ze startu a aktuální stav mise.