Sociální sítě delfínů

Jaroslav Petr  |  Příroda

Formování pevných, spolehlivých vazeb do značné míry rozhoduje o tom, jak úspěšní delfíni budou při plození potomků.

Vztahy ve stádech delfínů si v ničem nezadají s komplikovanými mezilidskými vztahy. Samci vytvářejí dvojice nebo trojice vázané pevným přátelstvím. Tito samci se navzájem podporují v zápolení o říjné samice. Delfíni samičky přicházejí do říje jen jednou za čtyři nebo pět let a pak se kolem nich může rozpoutat pěkná vřava. Duo nebo trio samců by „svou“ samičku vůbec nemuselo obhájit, a tak spojí síly s dalšími dvojicemi nebo trojicemi.

Do boje o jednu jedinou samici se tak mohou nakonec zapojit celé velké tábory. Jednotlivé dvojice nebo trojice představují první úroveň organizace delfíního společenství. Svazky několika dvojic tvoří druhou úroveň organizace delfínů. Nyní vědci odhalili u delfínů i třetí úroveň organizace.

Richard Connor z University of Massachusetts studuje delfíny v australské Shark Bay už 24 let. Nedávno pozoroval velkou bitvu mezi delfíními samci. O samičku soupeřily dva delfíní „gangy“ tvořené spřízněnými dvojicemi a trojicemi. Jeden z gangů si v obtížné situaci vyžádal pomoc třetího „gangu“ a společně vytvořili „supergang“. Connor popisuje existenci delfíního společenství třetí úrovně ve vědeckém časopise Biology Letters.

Samci si pomohou s pářením, samice s výchovou

„Existence tak velkých aliancí mezi samci je záhada,“ komentuje objev Richard Connor. „Nejde o příbuzné samce, ale o zcela nepříbuzné jedince, kteří se navzájem podporují. Teoreticky by se měli navzájem stranit,“ říká Connor.

Shark Bay

Také samičky delfínů pěstují přátelství s jinými samicemi a vytvářejí pevné svazky. Nejnovější výzkumy týmu Richarda Connora mezi delfíny v Shark Bay prokázaly, že samičky si s pomocí svých „kamarádek“ snáze poradí s nástrahami mateřských povinností. Mládě má mnohem větší šanci, že přežije první tři kritické roky života, pokud se jeho matka kamarádí se samicemi, jež mají zhruba stejně stará mláďata.

Genetické analýzy prokázaly, že delfíní kamarádky neváže těsnější pokrevní pouto. Jde opět o nepříbuzné jedince, kteří by teoreticky neměli mít zájem si navzájem pomáhat. Gangy samic však zřejmě snáze uhájí své potomky proti útokům žraloků a to je semkne dohromady. Výsledky výzkumu samičích gangů publikoval Connorův tým v prestižním vědeckém časopisu Proceedings of the National Academy of Sciences.

Nyní chce Richard Connor studovat způsob, jakým se delfíni na tvorbě svazků a společných akcích domlouvají.